Op deze pagina vindt u een overzicht van de ingezonden reacties. Wilt u zelf een reactie plaatsen? Stuur dan een email naar: reactie@cyclingeurope.nl.
Beste,
Van 2-16/7/21 hebben we de fietstocht naar Venetië gemaakt, echt een prachtige trip en geweldige ervaring! Een echte aanrader en meer fietspaden dan verwacht in Italië. Chauffeurs waren meestal hoffelijk en na de zware Corona impact in deze streek was men blij toeristen te ontvangen. Overal vriendelijke en behulpzame mensen, heerlijke restaurantjes en de beste cappuccino’s. Zowel op campings als in hotels of B&B’s was het gemakkelijk om zonder reservatie plaats te vinden voor 3. De overwinning van Italië in het EK voetbal gaf een extra uitbundig sfeertje tijdens onze trip. De Italiaanse vlag hing alom.
Als vertrekpunt hadden we Lausanne gekozen, met de wagen en fietsen erop tot daar. Het meer van Genève is een mooie start, enkele pittige klimmetjes op onze eerste dag en prachtig fietsen tussen de wijn velden met zicht op het meer, door Montreux en verder langs de Rhône route tot Brig. We namen de trein tot Iselle en dan die prachtige afdaling. Er waren nog niet veel toeristen en omdat we de afdaling op zondag maakten was het erg rustig op de weg. Het was de eerste keer dat we zulk een afdaling maakten en we vonden het erg indrukwekkend. Aan Mergozzo hielden we onze eerste rustdag, camping della fato ligt leuk aan het water met een kleine wandeling naar de pittoreske baai. We kozen daarna voor de route over Lugano, inderdaad een zeer mooi parcours, maar afdalen door de tunnels tussen druk verkeer richting Porlezza was toch spannend. Gelukkig was het bergafwaarts. Op het Como meer namen we de boot tot Lecco om de tunnels te mijden. We kozen voor de landelijke route onder Bergamot langs de Adda. Een prima keuze langs azuurblauw water, regelmatig wat schaduw om te fietsen en een heel mooi lang stuk over gravelpaadjes. We overnachten op hotel in Capriolo om daarna door te steken via het rustige Iseo meer naar het drukke Garda meer. In Sirmioni namen we een 2de rustdag, erg toeristisch maar een prima groen veldje achteraan op het camping terrein en heerlijk zwemmen in het meer.
Na het stuk prachtige natuur langs alle grote meren is het leuk cultuur op te doen in de mooie steden Verona, Vicenza, Padua en Venetië. We verbleven in Venetië op de camping in Fusina en namen de boot over de lagune voor een dagje bezoek aan de stad, de meest vermoeiende dag uiteindelijk. Fietsbenen zijn anders dan wandelbenen ;-). Met regionale treinen spoorden we terug tot Lausanne na een tussenstop in Milaan.
Het was onze eerste lange trip in bergachtig gebied en voor het eerst fietsen op gps, maar het is reuze meegevallen. Ik begin alvast te dromen van een volgende tocht.
Bedankt voor het uitwerken van deze prachtige route over rustige wegen. La bella Italia!
Beste Paul,
Bij deze een klein verslagje van de fietstocht die wij tussen 24 juli en 16 augustus 2017 gemaakt hebben:
Allereerst een kleine opsomming van zaken die in de gids (wij gebruikten de 2e druk.) bijwerking behoeven:
- Op blz. 11 vermeldt je dat het afdalen van de Col de Caquerelle steil is en het hard naar beneden gaat. Onze ervaring met wat oudere kinderen is dat het goed te doen is mits je natuurlijk je fiets niet te hard laat gaan.
- Blz 80: De aangegeven B&B’s in Canonica bestaan niet meer. Goed om als alternatief B&B La Finestra sui fiume in Vaprio toe te voegen. (€ 115 met z’n vijfen incl. ontbijt)
- Kaart 42. In hoogteprofielplaatje staat helemaal links 0 km terwijl dit 30 km moet zijn.
Dat valt erg mee dachten wij.
Wie zijn wij dan?. Wij zijn een familie (twee ouders met drie kinderen van resp. 15, 17 en 19)
We hebben de tocht gefietst in 18 etappes (zie onderaan) en probeerden daarbij zoveel mogelijk op campings uit te komen. Dat is twee keer niet gelukt en hebben toen gebruik gemaakt van B&B’s. Om het ook voor de jeugd leuk te houden hebben we de dagafstanden niet te groot gepland en dat bood mogelijkheid onderweg e.e.a. te bekijken en ook te zwemmen want in Italië hebben we tot Lago d’ Iseo vaak 40 graden op de thermometers gezien. Vanwege de hitte hebben we Bergamo gelaten voor wat het was en hebben we de routevariant langs de Adda genomen. Heerlijk om te zwemmen! Kies wel een plek met weinig stroming! Gelukkig zijn er langs de hele route onderweg veel kraantjes waarbij de watervoorraad aangevuld kon worden. Naast het route boekje maakten we gebruik van een GPS met daarin van te voren de route geladen. Dat werkt perfect en voorkomt dat je vaak moet stoppen om de kaart te bestuderen.
De cols in de Jura waren goed te doen. We hadden van te voren niet veel kilometers gemaakt dus het was even afwachten hoe het ging. Col de Rangiers ging eigenlijk verbazingwekkend snel, we hadden ook goede koeling want het regende pijpenstelen en het was boven 12 graden. Droge kleren aangetrokken voor de afdaling. Beneden in een restaurantje opgewarmd met warme chocomel. Georges Le Pichoux kwam er achteraan, dat ging ook goed. Tegenvallertje was de afgesloten doorgaande route toen we de kloof gehad hadden. Er werd aan de weg gewerkt. We hebben een alternatief genomen via het dorpje Sornetan maar daar zat nog een gemeen steil klimmetje in die enkele van ons tot duwen van de fiets dwong. Maar dat was maar een meter of vijftig en drukte de stemming niet.
De tunnel tussen Sonceboz en Biel was overigens prima op de fiets te doen, je gaat lekker naar beneden dus bent er zo doorheen. Vanaf Biel van de route afgeweken tot aan Aarberg. We sliepen namelijk op camping Lindenhof in Sutz-Lattrigen. Vanaf de camping verder langs het meer tot waar de Aare in het meer stroomt. Vandaar langs de Aare tot Aarberg. Het onverharde pas was ook met bagage op de fiets goed te doen. Klimmetje tussen Bielersee en Bern was ook nog wel even pittig maar de beloning met het uitzicht maakte veel goed.
De klim naar Kandersteg was een mooie opmaat naar het vooruitzicht van de Simplonpas. Eenmaal boven was de reactie van de jeugd dat het best wel meeviel. Dit was achteraf gezien wel een van de stukken van de route waar het meeste verkeer langs ons heen hadden.
Met de trein door naar Brig, we hadden dat stuk Rhonedal al eens gefietst, en hebben een rustdag genoten in Brig. We hadden uitgedacht op 1 augustus de Simplonpas omhoog te fietsen omdat het dan nationale feestdag is in Zwitserland en er geen vrachtverkeer zou zijn. Zo gezegd zo gedaan. ‘s Morgens on 08:00h vertrokken met mooi weer. We waren boven om 11:30h en hadden onderweg twee stops. Een korte stop op de oude weg vlak voordat deze samengaat met de hoofdweg en een langere stop voor een banaantje en een flesje Ovomaltine bij het witte kerkje na de grote brug. Er was inderdaad geen vrachtverkeer, dat was lekker, wel personenauto’s.
In de laatste kilometers voor de top leidt de weg door een aantal portalen (half gesloten tunnels). In een aantal portalen was vanwege wegwerkzaamheden maar een rijstrook beschikbaar. Dat wordt vervelend met die auto’s dachten wij toen we dat zagen. Maar wat schetste onze verbazing: Eenmaal aangekomen bij de eerste afzetting hielden de verkeersregelaars alle auto’s tegen en mochten wij autovrij door de portalen waar gewerkt werd. Toen wij aan de andere kant kwamen werd het autoverkeer weer toegelaten. Wat een service!
De jeugd deed nog een eindsprintje wie het eerst bij het pashoogtebord was. Onderweg geen wanklacht gehoord. Boven met uitzicht op de kazerne gelunched en genoten van een Waldhorn concertje (tja, 1 augustus!), waarna we de afdaling startten. Dat ging prima. Niet harder dan 40km/h was de opdracht en dat bracht ons veilig beneden, van het verkeer geen last gehad. Tot aan het einde van het nauwe dal, dat is al in Italië, reden we met onze jassen aan. Plots na een scherpe bocht reden we tegen een muur van hitte op en moesten we ons snel weer uitpellen.
Eenmaal in Italië ben je nog niet van de klimmetjes af. Er zijn diverse relatief korte best nog steile stukken te gaan tot Venetië maar als je de Simplon hebt gehad laat je je daar niet meer door van de wijs brengen.
Aan de zuidkant van het Gardameer nog een extra rustdag gehad, we lagen voor op het schema. Even lekker de toerist uitgehangen. We werden daar tevens getrakteerd op joekels van hagelstenen, de tent kan er goed tegen, mensen met auto’s waren minder blij.
In Verona hebben we ook een rustdag genomen, die stad is dat zeker waard. We zijn niet in de opera geweest maar achteraf bezien hadden we dat toch moeten doen. Stadscamping Castel del Pietro is alleen al de moeite waard om twee nachten te verblijven.
Na Vicenza heb je de bergen echt gehad en fiets je geheel horizontaal via Padova naar Venetië.
Camping op ong. 5 km van Mestre gevonden. De campingbaas bracht ons de volgende dag naar Venetië. De stad was druk maar de moeite waard. Aan het einde van de dag met het ov terug naar de camping.
De volgende dag inpakken en fietsen naar het station van Mestre, vandaar met de trein naar Innsbruck waar we overgestapt zijn op de nachttrein naar Hannover. In Hannover overstap op de trein richting Amsterdam. (Tickets via de Treinreiswinkel).
Etappeindeling:
Vanuit Nederland met de trein naar Basel. Aankomst 20:10. Overnacht in het Generation YMCA hostel.
1. Basel-Courtavon (F), camping du Plan d’Eau. Niet bijzonder, saai zelfs.
2. Courtavon (F)-Tavannes, camping Belfond. Hele vriendelijke eigenaar, bij regen kan je droog eten in de boeren schuur.
3. Tavannes-Sutz-Lattrigen, camping Lindenhof. Hele vriendelijke eigenaar, spreekt beetje Nederlands. Voornamelijk tenten op deze heerlijke camping.
4. Sutz-Lattrigen-Bern, camping Eichholz. Leuke camping aan de Aare en heel dicht bij de stad.
5. Bern-Gwatt (iets voorbij Thun), camping Thunersee. Lekker zwemmen in het meer.
6. Gwatt-Frutigen, camping Grassi. Ligt prachtig.
7. Frutigen-Brig (trein van Kandersteg naar Brig genomen), camping Geschina, dicht bij het zwembad.
8. Brig-Masera, B&B Casa Tomà. Vriendelijke eigenaar en leuk onderkomen, de jeugd sliep op zolder.
9. Masera-Mergozzo, camping Camping Della Fate. Stonden pal aan het meer.
10. Mergozzo-Melano (CH) (aan het meer van Lugano), camping Paradiso Lago. Wederom stonden we pal aan het meer.
11. Melano (CH)-Eupilio (aan het Lago di Pusiano), camping Class. Niet bijzonder, ’s avonds veel muggen.
12. Eupilio-Vaprio d’Adda, B&B La Finestra sui fiume. Zeer vriendelijke eigenaar. Je kijkt uit op de brug over d `Adda. Eten in lokaal restaurant Da Quei Due is heerlijk.
13. Vaprio d`Adda-Clusane (Lago d’ Iseo), camping Girasole.
14. Clusane-Sirmione (Lago di Garda.), Camping Sirmione. Voor trekkerstenten hebben ze een lekker grasveldje.
15. Sirmione-Verona, camping Castel San Pietro. Alleen de camping is al de moeite waard.
16. Verona-Torri di Arcugnano (vlak voor Vicenza), camping en B&B Il Lago. Leuke kleine camping, ongeveer 7 plaatsen.
17. Torri di Arcugnano-Santa Croce, camping Organic farm The Good Earth. Leuke camping, lekker zwembad.
18. Santa Croce-Zelarino (ongeveer 5 km ten noorden van Mestre), camping Eco Garden-Orto Arcobaleno. Beetje rommelig maar toch ook wel weer leuk. Met zwembadje. ’s Avonds veel muggen.
We hebben geen enkele camping van te voren gereserveerd. Er was steeds plek voor onze twee kleine tentjes.
Pas op de laatste dag kwamen we er achter dat website www.groenevakantiegids.nl ook veel leuke Agri turismo overnachtings mogelijkheden aangeeft.
Met vriendelijke groeten,
Andries Bleijerveld
Beste heer Benjaminse,
Wij hebben de afgelopen 4 weken de fietsroute naar Venetië gefietst tot aan Ponte Tresa / Lugano. Wij, man-vrouw 70 en 69 jaar, hebben er van genoten!
Heb hem dus van Zuid naar Noord gedaan en is goed te doen ook zonder extra beschrijving, Italië is wederom prachtig, Ik heb de Simplon pas op gefietst en moet zeggen dat het inderdaad niet prettig fietsen is.
Te veel vrachtverkeer vooral in die tunnels. Moest ik hem morgen weer doen zou ik zeker de bus of trein nemen
Deze pas van Noord naar zuid zijn er op dit moment veel werkzaamheden vooral in de tunnels, advies Postbus of trein, ( gevaarlijke situaties in tunnels)
De brug bij Kandersteg, ik heb daar bij voorbaat de trein genomen, ik zag wel verkeer op die weg ik neem aan dat die nu wel klaar is. ( ps met de trein heb je prachtige uitzichten over het dal)
In Italië is er weer een modderstroom geweest, het was nu nog afgezet maar met de fiets kun je gewoon door borden negeren dus Dit is precies tussen S.Benedetto Belbo en Bonvicino, voor auto`s geen doorgang met de fiets kun je er langs.
Verder is er in Pratomorone een mooie B&B Bellavista je moet dan wel nog flink klimmen, wordt beloond met mooie B&B en mooi uitzicht.
Onder in Brig in de stad goed Hotel Bellevue erg vriendelijk.
Voor de pas Oderen is er ook nog een kleine Gite met mooi uitzicht op het kerkje op de heuvel, vriendelijke mensen en met 32 euro goedkoop voor de regio.
Verder weer een mooie tocht geweest en geluk met het weer gehad.
Bouke en Coralien uit Breda hebben een levendig verslag gemaakt van hun fietsreis naar Venetië. Zie hieronder voor hun reactie en de link naar hun blog.
Paul,
bedankt voor de mooie site en de mooie boekjes.
We zijn dit jaar in 21 dagen (incl 2 rustdagen in Bern en Bergamo) van Breda naar Venetie gefietst.
Wat een schittende tocht, maar we troffen het ook fantastisch met het weer en alles.
De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat onze fietscomputer een welkome aanvulling was op jouw kaarten en beschrijvingen; we waren er zonder computer ongetwijfeld ook gekomen, maar zo'n apparaatje maakt alles wel héééél gemakkelijk en comfortabel. Voor anderen: alle GPS-bestanden van Nederland naar Venetië (maar nog veel meer) staan op de site van Benjaminse.
Voor het complete reisverslag, zie http://www.fietsennaardehorizon.nl/onze-fietstochten/2013-breda-venetie/
en dan doorklikken op "onze fietstochten"
Michiel en zijn broers Hans en Jan zijn via de route van Venetië 1 van België naar het Rhônedal in Zwitserland gefietst. Michiel heeft daar een heel leuk en flitsend video-verslag van gemaakt. Heel leuk om te kijken:
Afgelopen zomer hebben we uw route naar Venetië gefietst.
Een mooie reis, met name het deel door Zwitserland was erg indrukwekkend.
Net als van onze voorgaande fietsvakanties hebben wij een reisverslag gemaakt welke te vinden is op onze website http://www.wikno.nl/2012/index.html
Dag 1
Logement dicht bij Basel. Auto laten we met veel plezier achter op de parking van het hotel en we binden de 17 kilo bagage (elk !) op de fiets. Wetende dat ik daarmee de Simplonpas over moet word ik toch wel even stil. Gelukkig schijnt de zon genadeloos.
De eerste fietsdag ging van Basel door de Jura naar Biel (Bienne). Een pittige tocht over de Col de Rangier en door de George du Pichoux. Wel leuk want overal waren de voorbereidingen voor de Tour de France bezig. De renners kwamen er de volgende dag langs welliswaar met meer supporters langs de weg. Niet eerlijk want ons Regientje heeft tien keer meer afgezien dan Cancelara. Even sukkelen in Biel om een betaalbaar hotel te vinden ( wat is Zwitserland duur !) maar we kregen uiteindelijk een appartementje voor een zeer zacht prijsje.
Dag 2
Volgende dag naar Bern. Door een golvend (of was het toch iets meer ? ) landschap tot Pol met een enorme knal alle Zwitserse koeien van hun sokkel blies. Buiten- en binnenband kapot ! De schuld van de remmen. T Is ook altijd dezelfde die zijn fiets niet in orde houdt:)
Buitenband geplakt en binnenband vervangen en wijle weg naar een mooie stads
camping langs de Aare in Bern. Prachtig stadje!
Dag 3
Nog zuidelijker Zwitserland binnen. Van het weer kunnen wij alvast niet klagen. Zon en nog eens zon. Een onbeschrijfelijk mooie route richting Kandersteeg. Logement op camping in Frutigen.
220 kilometers op de teller. Nog 600 te gaan (te fietsen).
Morgen naar Brig ( aan de voet van de Simplonpas). Of we die over zullen kunnen met fiets en bagage is nog een groot vraagteken want de weersvoorspelling voor woensdag ziet er slecht uit. En regen is nu het laatste wat je wil als je naar zo'n hoogte moet. De trein kan een optie zijn maar liever niet.
Dag 4
Deze nacht enkele druppels regen op de tent maar na het inpakken van gans ons hebben en houden was de tent al weer droog door het zonnetje. Richting Kandersteeg. Gisteren nog in de vooralpen, vandaag een wondermooie route tussen de hoge bergpieken. Een Zwitserse boer was maar al te trots op zijn uitzicht op de Jungfrau.
In Kandersteeg de autotrein op door de Lotschbergtunnel. Fietsers mogen helemaal vooraan samen met de stoere motards. De afdaling na de tunnel wil ik geen tweede keer meer doen. Heel stijl en auto's razen je voorbij in de tunnels; ik vraag me zelfs af of we daar wel in mochten. Schrik.
Daarna door het dal ( en eindelijk met de wind van achter) naar Brig aan de voet van de Simplonpas. Het weer is er zuiders en we kunnen ons niet voorstellen dat het morgen slecht zal zijn. Mijn benen zijn moe en heel heel stiekem hoop ik morgen op regengetik op het venster van onze hotelkamer.
Dag 5
6.00u Regine zegt: "er hangen veel donkere wolken boven de bergen". Pol mompelt in zijn slaap en draait zich om.
6.30u Regine zegt: "misschien is de trein ook wel leuk". Pol kneutert in zijn slaap.
7.00u Regine zegt: "zouden we niet opstaan ?". Pol strompelt uit bed, kijkt uit het raam en zegt:"de zon priemt door de wolken"
Simplon pas: 21,5km - hoogte 2005m - met dank aan Napoleon - zon - 25 graden - superbenen - dankzij de tijgerbalsem van ons Gertje of de energiereep van Dirk ? - soms stijl en lastig - zou Pol beseft hebben dat hij met veel meer kilo's naar boven heeft gereden dan de vorige dagen ? - lawaaierige camions - tunnels niet leuk - kers op de taart: afdaling - toch voorzichtig - denkende aan ons drie zieltjes thuis - bye bye Zwitserland (met zijn biljartgladde wegen)- hallo Italië (met zijn wegdek vol putten).
Dag 6
Onze B&B in Vogogna was heerlijk. Alhoewel een slechte nacht. Ik denk teveel indrukken de voorbije dag. Zou dat wel gezond zijn zo'n midlife crisis?
Na een twintigtal kilometer komen we aan het Lago Maggiore. De Italiaanse hitte wordt steeds straffer. De boot op en het meer over. De heuvels over (niet de stijging maar de hitte maakt het lastig) recht naar het meer waar we overnachten. Een wandeling langs het meer, wat zelf kokkerellen, een klapke met Belgische kampeerders en de dag is weeral om. Het vliegt!
Dag 7
Normaal was er vandaag een rustdag gepland maar omdat de camping aan het meer van Lugano niet goed was zijn we doorgereden. Het vertrek was een beloning: 20 kilometer plat langs het meer ( het voelde aan als electrisch fietsen). Daarna doorgestoken naar het comomeer, weer zo'n mooi plaatje. Na middagpauze in Como doorgetrokken steeds verder naar Venetie toe. Ik dacht, eens Zwitserland uit zal het steeds bergaf gaan, maar dat klopt helemaal niet. Vandaag een paar keer serieus afgezien. Morgen een welverdiende rustdag.
466 kilometers op de teller
Dag 8
Rustdag op camping met zwembad. Bewolkt maar wel 26 graden. Deze morgen naar supermarkt. Volgens Pol heb ik mijn persoonlijk record winkelen verbroken. Ik ken alles van Italiaanse pasta' s, confituren, salami's, wasspelden en nog veel meer. Wat moet een mens anders doen op een rustdag.
Op de middag terug zon. Gelukkig moet ik hier niet naar mezelf kijken want in bikini is het ECHT niet te doen (bovenbenen, buik, rug en voeten zijn spierwit). Pol mag geen foto's trekken. Pol geniet van de touretappe op TV.
Dag 9
De rustdag deed deugd maar wij zijn blij dat we terug verder konden trekken richting Lago D' Iseo. Het heel mooie Bergamo lag halfweg op onze route. In Bergamo een Limburgs koppel ontmoet die een citytrip geboekt had om het slechte weer in Belgie te ontvluchten. Wij kunnen in elk geval niet klagen. In de B&B waar we rond 17 uur binnen kwamen, waren we helemaal alleen. Wij waren voor de maand juli zelfs de eerste klant. Ik was moe en wetende dat er morgen weer een rit van 90 kilometer gepland staat, ben ik er vroeg ingekropen. Aan het Gardameer nemen we wel terug een rustdag!
Dag 10
Om 9 uur op de fiets richting Gardameer. De nachtrust deed wonderen. Na al die dagen fietsen, heb je het gevoel dat je kan blijven fietsen. Een verre rit maar het voelt aan als een schoolreis uit de lagere school. Soms onverhard, vaak golvend en zelfs af en toe Gertiaans (alleen ons Gertje en fietsende familie zullen dit begrijpen). Heel even voelen wij ons in Vlaanderen tussen de maisvelden. Maar aan onze linkerkant zijn de bergen nooit veraf. Als ik Pol zijn hoofd naar links zie draaien dan weet ik dat hij aan de Stelvio denkt. Had hij nu maar een koersfiets zonder al die verdomde bagage. Onderweg een praatje met een fietser die heen en weer fietst van Grenoble naar Griekenland. Dan is onze tocht maar klein bier. s' Avonds zitten we content aan de rand van het Gardameer en mogen we morgen eindelijk ons boek uitlezen met onze voeten in het meer.
Dag 11
Zalig niks doen aan het Gardameer. Meer moet dat niet zijn vandaag. We twijfelen om nog een dagje langer hier te blijven maar Venetie is toch nog een eind hier vandaan. We komen ook nog Verona en Padova tegen, naar het schijnt de moeite om even halt te houden. We beslissen deze avond.
Vandaag geoefend voor wandeltocht in Zwitserland van volgende maand, een wandeling gemaakt langs het strand naar het nabije dorp (wel 3,4 kilometer).
635 kilometers op de teller
Dag 12 - dag 13 - dag 14
Agriturismo waar de Mama Mia voor ons heeft gekookt- het wordt steeds platter en platter - de Po vlakte komt er aan - we missen een beetje Zwitserland - het einde komt angstwekkend dichtbij - Verona - Vincenza - Padova - we hebben compasie met de thuisblijvers - helmen op bagagerek - weeral dat zelfde rokje of kleedje - na 15.00u fietsen is een gevecht met de hitte, we komen drinkbussen te kort - de laatste kilometers van elke rit zijn het zwaarst - zou ik een mental coach nodig hebben ? - stilaan komt de mallemolen in mijn hoofd op gang: zou er veel was liggen thuis, hebben de jongens zich kunnen redden met de maaltijden, Tine kan zoveel hulp gebuiken in het nieuwe huis - aankomst Venetië - we hebben er een goeie pint op gedronken - nog 2 dagen nagenieten in Venetië.
Deze vakantie was één langgerekt feest!!!
907 kilometers op de teller
Met vriendelijke groeten en met dank aan de prachtige route.
Pol en Regine Vermeerbergen
Wilrijk
België
Beste Paul.
Met veel plezier hebben wij van 2 t/m 16 mei 2012 gefietst van Basel naar Venetie. Hierbij hebben we gebruik gemaakt van deel 2 van het routeboekje. Met behulp van het boekje was de route zeer goed te volgen. Zwitserland, de Alpen, de Noord Italiaanse meren en schitterende steden. Het was een prachtige tocht en zeer goed te doen voor mensen met een algemene goede conditie.
Wat we belangrijk vonden om te vermelden is dat op de weg naar Gampel komend vanuit station Goppenstein de brug over de rivier weg is. (dit is de weg waarnaar verwezen wordt blad 10, punt 1). Ons is het gelukt de rivier over te steken. Echter bij hoog water zal dit niet gaan en moet je de hele weg terug omhoog fietsen. Ergens halverwege was de weg voor de helft weggeslagen door een lawine. Er staan borden aan het begin van de weg dat je er niet in mag rijden en onveilig is. Geloof deze borden!
Alternatieven zijn; trein vanuit Kandersteg nemen en uitstappen bij een lager gelegen station na Goppenstein en dan naar beneden fietsen. Of de hoofdweg volgen waarbij je door een 3,5 km lange tunnel moet.
Met vriendelijke groet,
Dorien & George.
Van 23 juli t/m 14 aug. hebben wij onze fietsvakantie van Basel Brivio Mantova Modena Pistoia Pisa Livorno gemaakt. Een schitterende afwisselende tocht, prima weer , weinig mede fietsers gezien. Bij Frutigen zie je een paraglider landen, en daar maak je een praatje mee dat is een van de vele mooie momenten die je onderweg meemaakt. Op wo. 27-7, het weer was prima zijn we de simplon pas gaan beklimmen, erg mooi, erg pittig, met de vrachtwagens ook wel gevaarlijk, op de brug erg veel wind, erg blij en trots dat we boven waren. Incl. de pauze’s hebben we er 5,5 uur over gedaan. In Masera wilden we kamperen bij de boer, de boer wel gevonden (de douche was kapot zei hij). We hebben toen de B & B gevonden die nu op de site bij aanvullingen staat. Het was een klein appartement. Prima. In Zocca hadden we toevallig een bio camping erg gemoedelijk, vriendelijk, voor een paar euro koken ze voor je en de volgende dag werd om 8 uur het brood bij de tent gebracht.
Door toscana was het schitterend en we dachten dat we er een camping vlak bij Pistoia was, dat was 4km bij Montecatini vandaan en de laatste l.5km behoorlijk klimmen. Dat werden daar een paar rustdagen. Vandaar uit zijn we met de trein Florence gaan bezoeken en ’s avonds om half 8 waren onze fietsen bij het station gestolen ze stonden dubbel gekabeld . Gelijk aangifte gedaan (er waren daar camera”s) De volgende dag werden we om half 3 gebeld dat ze weer gevonden waren. We konden ze komen ophalen, een transport bedrijf had onze fietsen bij het gestolen adres opgehaald. De onkosten waren 50 euro, en omdat we een bonnetje wilden was het 2x 60 euro. Op de vraag of ze wisten wie de fietsen gestolen hadden, was het antwoord de “taxi”bij het station. De gereedschapstas en fietspomp waren wel van de fiets af. We hebben deze vakantie ook heel veel kapotte spaken gehad. Een bijzondere ervaring met een “goede?”afloop.
Het was weer een super fietsvakantie.
Bedankt, Leo en Miriam van Leeuwen
Beste heer Benjaminse,
Wij hebben afgelopen zomer genoten van de fietsroute tussen Basel en Venetië. De route voert langs prachtige landschappen en interessante oude steden. We vonden de route soms wel behoorlijk pittig. De beklimming van de Simplon hebben we dan ook maar achterwege gelaten. De beschrijving in de gids en de aanvulling op de website dat er aan de weg naar de Simplonpas gewerkt werd hebben daar zeker invloed op gehad. En toen we de wegwerkzaamheden zagen, waren we maar wat blij dat we de beklimming niet met de fiets gedaan hebben. De werkzaamheden vonden precies plaats in één van de tunnels vlak voor de pas en we schatten in dat er geen ruimte was voor (vracht)auto's om fietsen te passeren, zo smal was de overgebleven doorgang. Wij hebben de postbus naar de Simplonpas genomen met als voordeel dat je nog iets van de omgeving ziet en op de pas zelf kunt uitstappen; de afdeling naar Domodossola is heerlijk. We zouden dat iedereen aanraden en verbazen ons er dan ook over dat de gids deze mogelijkheid niet noemt. De postbus vertrekt voor het station van Brig en je kunt op verschillende haltes tussen Brig en Domodossola uitstappen.
De routebeschrijving was duidelijk en goed te volgen. De aanvullingen op de site vonden we niet altijd even duidelijk en gaven soms zelfs wat verwarring (vooral de aanvullingen op kaart 23 en 24 met de km aanduidingen). Op weg naar Bergamo (kaart 23) hebben wij vanaf het ezelsbruggetje de nieuwe route gevolgd. We vermoeden dat de oorspronkelijke route een stuk plezieriger geweest zou zijn. We hebben spijt dat we die niet zijn gevolgd (dan hadden we de hele drukke, onplezierige weg en rotonde vermeden).( De een wil zonder omwegen, de ander over rustige wegen en eventueel een omweg, in volgende editie noem ik ze beiden, PB)
Wij zijn zoals gezegd geen onoverkomelijke problemen tegengekomen en hopen dat deze aanvullingen anderen van pas kunnen komen.
Tot slot willen we het adres van een voortreffelijk restaurant met kamerhuur in Laveno (Lago Maggiore) doorgeven. Wij hebben daar uitstekend gegeten voor een zeer schappelijke prijs en hadden spijt dat we al onderdak hadden in een ander hotel. De naam is Calianna, Ristorante e locanda, Via Tinelli 19, Laveno Mombello, tel. +39 0332 667315. Het bevind zich na aankomst met het veer vanuit Verbania, linksaf om de haven heen het stadje in. Volg de bocht naar rechts waarna je het al snel aan je rechterhand ziet. (We verbazen ons er nog steeds over dat de plaatselijke VVV dit niet noemde).
Met vriendelijke groet, Pia Kleijwegt en Jan van Eekelen
Vorige week heb ik samen met mijn vrouw op een Vittorio tandem het stuk van Como naar Bergamo gefietst. Eerder reden we van Bergamo naar het Gardameer. Complimenten voor de gids, die nog prima voldoet.
Vriendelijke groeten
Erik Nijland
Hartelijk dank voor het uitzetten van de tocht. Wij hebben er van genoten!
I van Straaten
Beste Paul,
We hebben met veel plezier een deel van deze route gefietst. Je aanwijzigingen zijn heel goed, we zijn nooit verdwaald. Wat ook handig is, is dat de begeleidende aanwijzingen op het kaartje staan, zodat je niet steeds hoeft te bladeren zoals bij andere fietsroute boekjes.
We hebben nog een opmerking bij kaart V3 punt 3, waar de route een soort U maakt via een nogal drukke weg bij S Marco. In plaats van de 'omweg' via de grote weg te rijden kun je hier ook na het oversteken van de Bacchiglione na Trambacche LA het (onverharde) fietspad langs de rivier nemen (staat aangegeven met fietspad-bordje) naar Creola. Ik weet niet of dit fietspad er al was toen je de route maakte is, maar er staan nu fietsbordjes aan beide kanten en het is goed fietsbaar. Je steekt dan dus een stuk af en komt weer op de route voor Creola. Wat vooral prettig is, is dat je dan de drukke weg vermijdt, wat weliswaar maar een heel klein stukje is, maar je moet hem wel twee keer oversteken.
Verder nog een kleine opmerking bij kaart m1: Het fietspad langs het kanaal bij de Mincio is inmiddels tussen Pozzolo en Mantova helemaal geasfalteerd, nergens meer kuilen! Bij Soave steekt het fietspad het kanaal over en gaat dan direct weer linksaf verder (rechter oever). Het is toch wel de moeite waard om dan het pad nog even te blijven volgen, want voor Mantova buigt de route dan van het kanaal af en loopt helemaal bewegwijzerd via heel leuke, bochtige weggetjes door de velden, door bosjes, langs slootjes en bruggetjes wordt je helemaal autovrij Mantova ingeleid, het lijkt wel Nederland! De tekening op de kaart (m2) klopt niet helemaal, het fietspad loopt niet in een rechte lijn naar de weg toe, maar slingert zo'n beetje dat kleine slootje/riviertje volgend naar de stad. Het fietspad steekt de (kleine) weg over vlak voor Mantova.
Wat ons opviel is dat er in dit deel van Italie heel veel fietsroutes zijn gekomen. Ook mooi is het fietspad langs de Adige, wat wij gefietst hebben vanaf Bolzano richting Trento. Wij zijn halverwege afgebogen naar het Garda meer, maar je kunt dit pad volgens mij ook verder tot Verona volgen. Het is langs de Adige helemaal vlak, dat kan wat saai zijn, maar om je heen zijn prachtige bergen, dat maakt veel goed.
Je vroeg in je boekje nog om zonnige foto's van Vicenza. Misschien heb je er inmiddels al veel gekregen, maar ik stuur er toch een paar. Als je ze in een groter formaat wil hebben, laat het even weten.
Met vriendelijke groet, Karin de Graaff
Beste Paul,
Jouw boekje Amsterdam –Venetië (deel 2) heeft mij doen besluiten om in 2009 de Alpen met bagage op de fiets te bezoeken. En wat een tocht was het. Als ongetrainde fietser heb ik van elke kilometer genoten van Bazel tot Bergamo hoewel door met name mijn ongetraindheid de route veel zwaarder was dan dat jij vaak beschreef. De mooie bossen met pittige hellingen van de Jura, het prachtige Bern, de betoverende aanloop naar de Alpen en de tropische verassing van de Italiaanse Alpenmeren. Ik heb een aantal zijstapjes gemaakt om bijvoorbeeld bij Zermatt de Matterhorn te zien en om in Locarno het internationale filmfestival te bezoeken. De veerpont over het Comomeer van Cernobbio naar Bellagio is echt een aanrader; heerlijk urenlang genieten in het zonnetje met de fiets op het voordek.
Het kaartmateriaal is absoluut top alhoewel de bijbehorende tekst soms (te) ver van de kaarten te vinden is. Het hoogteprofiel plus de aanduiding van campings, herbergen en restaurants heb ik als erg praktisch ervaren.
De afdaling over de grote weg naar Biel vond ik overigens niet erg gevaarlijk. Je rijdt over een soort brede vlucht/fietsstrook en je bent zo in Biel. Als je fietsen door een grote Nederlandse stad gewend bent, is het goed te doen.
Met vriendelijke groet, Ron Hoek
We hebben van de zomer de fietstocht naar Venetie ondernomen en zijn via Chiogga binnen gekomen. We mochten 1 halte met de de taxiboot mee van het Lido naar Venetie, we hoopten 2 haltes mee te kunnen helaas werden we er na 1 afgezet (of eigenlijk uitgezet). We zijn verder gaan lopen, fietsen tillen over de bruggen. In het hotel hebben ze de fietsen netjes in een lugage room bewaard. Op de dag van vertrek zijn we gaan lopen naar het station. De weg met de minste bruggen uitgezocht. Het ging eigenlijk best wel makkelijk en goed.
De tocht was prachtig en mooi. Wat heb je een mooie route beschreven. We hebben genoten.
Met vriendelijke groeten,
Jantine Gelink
Reisverslag Venetië – Bazel – Maastricht
Dit voorjaar tijdens de Fiets en Wandelbeurs kochten wij het boekje "Fietsen van Amsterdam" deel 2, de bedoeling was de trein naar Bazel te nemen en deze tocht te maken. Onze zoektocht naar trein en/of vliegtickets op internet bracht ons op een heel voordelige aanbieding voor een enkel reis per vliegtuig. Naar Venetie voor 16 euro p.p. daar komt dan nog 40 voor de fiets en de luchthavenbelasting bij, maar toch een zeer voordelig prijsje. Daarom werd het plan omgezet in Venetie -Bazel en ....misschien verder naar huis toe fietsen. Vliegreis verliep heel soepel in anderhalf uur ben je in Treviso, fietsen opgepakt en starten.
Wij zijn in Mestre naar een camping gegaan en de dag daarna naar Venetie gefietst en per veerpont naar het Lido gevaren. We hadden dit ook gelijk kunnen doen, de afstand Treviso-Mestre is 30km. en van Mestre naar het Lido 24km. De veerboten naar het Lido varen dag en nacht door, dus kan je eventueel gelijk van het vliegveld door naar de camping op het Lido. Daar raadde men ons aan een 48 uurs kaart voor de veerboot te kopen, je zit op het eiland en moet er ook altijd weer af, tevens kan men zo vaak als men wilt gebruik maken van de veerdienst en busdienst(op het eiland). Een paar dagen in Venetie, we genoten van alle kunst en cultuur in deze prachtige stad. Heerlijk voldaan stapten wij daarna op de fiets om aan onze fietstocht te gaan beginnen. Zuidwaarts het schiereiland af met onze geldige pontkaart. Het 1e voordeel hadden we al binnen, eerst Venetie zien!!! Het 2e voordeel was dat wij onze conditie langzaam konden uitbouwen op deze vlakke stukken. Gelijk de bergen beklimmen zoals we vanaf Bazel zouden moeten doen zou ons zwaar vallen, wij zijn de jongste niet meer (65 en 62 jaar).
De route liep voor ons naar Verona langs de Lago's naar Bellagio daar de veerboot genomen naar Como. De route via het boekje was soms moeilijk te volgen maar met kaart en kompas erbij kwamen we er steeds weer uit(In de volgende editie mkomt een beschrijving andersom, PB) . De bergen komen langzaam op ons af en het klimmen gaat steeds beter, echt moeilijk hebben wij het onszelf niet gemaakt, de treinen zijn aangegeven in het boekje en wij maken daar dankbaar gebruik van. Bij Iselle op de trein gestapt, in de trein kan je pas een kaartje kopen, en naar Brig gereden. Later bemerkten wij dat we ook door konden reizen tot Kandersteg. De volgende dag zat er weer een treinritje bij van Visp naar Spietz en vervolgens de fietsroute 64 bij het station opgepakt en naar Bern gefietst. Weer zo'n prachtige stad met een heel mooie stadscamping langs de Aare.
Na 2 weken fietsen kwamen wij in de buurt van Bazel en besloten wij om door te fietsen naar Nederland, het boekje Maastricht-Bazel zat immers in onze bagage.
Wij hebben een heel mooie route gefietst 1750km. in de benen, veel gezien en leuke ontmoetingen gehad. Deze culturele tocht in Italie was meer dan alleen fietsen.
Met vriendelijke groeten,
Koos en Anne Steentjes
Beste Paul,
het is alweer een jaar geleden dat mijn vrouw en ik aan de hand van jouw routeboekjes de reis Eindhoven-Barcelona gedaan hebben. Deze keer hebben we de route van Basel naar Venetië gefietst. En wederom willen we je onze complimenten overbrengen ten aanzien van wat je zo langzaamaan wel een levenswerk mag noemen.
We hebben in ieder geval genoten van de reis, mede dankzij de voor ons inmiddels zo vertrouwde Benjaminseboekjes. Nogmaals, niets dan lof.
Met vriendelijke groeten, Keetie en Tom Frohwein
Geachte heer Benjaminse,
Met veel plezier heb ik afgelopen weken een deel van uw route naar Venetië gefietst; dit jaar het deel tussen Huy en Frutigen in Zwitserland, waar ik afsloeg naar mijn eindbestemming Adelboden.
Ik heb erg genoten van Ardennen, Vogezen en een prachtige 'finale' richting Wimmis in het Berner Oberland. Ben erg blij dat u zulke prachtige routes maakt die volgens mij tot de allerbeste internationale fietsroutes behoren.
Over het algemeen kon ik de route goed vinden, maar zend u hierbij enkele mutaties (verwerkt in onderstaande lijst red.).
Met vriendelijke groet,
Laurens Nijenhuis
Norg
Geachte heer Benjaminse,
Beste Paul Benjaminse, Allereerst mijn complimenten voor de mooie routebeschrijving ‘Onbegrensd fietsen van Antwerpen naar Venetië’. Van 13 t/m 18 juli ben ik van Breda naar Interlaken gefietst en heb ik voor een groot deel uw route gevolgd. Ik heb ervan genoten!
Heerlijke jaagpaden langs o.a. de jonction en ‘Canal de l’Est’ – Knallen!
Erg bedankt voor de mooie route en wellicht ga ik volgend jaar wel weer een route van u doen.
Met vriendelijke groet,
Koen Hilhorst
Wij hebben onlangs een stukje van de route van Tilburg naar Bern gefietst nl. tot Luxemburg stad, dit is werkelijk een prachtige route en we hebben dan ook erg genoten van de route.
Nogmaals een prachtige route en succes met deel 2.
Groetjes,
Sjoerd van Leeuwen en José Hartemink
Beste Paul Benjaminse,
Heerlijk was het om de laatste twee weken van juli door jou gegidst te worden van Basel (door een erg meevallend Zwitserland) naar Italië. Prima omschrijvingen, fijne extra info (al moet ik zeggen dat het niet erg ter zake deed om te weten waar en hoe jouw val gebeurde, maar je moest dat blijkbaar kwijt...). We fietsten de hele route af...
Enfin niets dan lof over de route! De afwisseling tussen cultuur en natuur is op deze weg uitmuntend. Wel wil ik nog een oproep plaatsen aan alle fietsers om veilig Biel/Bienne binnen te rijden. De afdaling vlak voor de stad is zoals omschreven erg gevaarlijk. Het kaartje dat je voor 1 (!) zwitserse frank kan kopen heet: carte journ – bicyclette taubenloch en als je dat koopt betaalt de maatschappij die de weg zo gevaarlijk heeft aangelegd, de opleg aan de treinmaatschappij. Massaal doen zou ik zeggen! Dat ze weten wat ze veroorzaakt hebben!
Aan ieder die nog moet vertrekken: geniet er van: deze route is een opperbeste aanrader!