Aanvullingen
Hier plaatsen wij aanvullingen op de route, zodat u via deze pagina altijd op de hoogte kunt blijven van de laatste wijzigingen in de fietsroute. Wilt u een aanvulling aan ons doorgeven? Stuur dan een email naar fiets@cyclingeurope.nl.
Kaart 15 Een deel van het fietspad langs de Gall - van een paar 100 m na waar het de snelweg onderdoor gaat tot de brug in Erlendorf - is onverhard.
Kaart 18
Het fietspad tussen Moggio Udinese en Carnia moet volgens de site nu zijn opengesteld.
Kaart 22 van het fietspad (gravelweg, na aanwijzing 3 op de kaart) loopt de aangegeven GPS route dood vlak voor Masure. Links op de hoek staat hier een Maria kapelletje. Voor het vervolg van de route: sla links af (onverhard maar goed fietsbaar). Steek het spoor over en sla rechtsaf (ook onverhard, in het begin wat stenig). Volg dit pad tot de eerste kruising na bocht rechts en links. Sla daar rechtsaf en ga het spoor weer over. Op de verharde weg links af en dan verder via GPS route. Je komt weer op de route aan de rand van Masure.
Kaart 23 Het stukje weg na Caneva dat onverhard zou zijn, is in de praktijk verhard tot aan de kruising met de weg naar hotel Ca' Damiani.
Kaart 24 Het 'vlaggetje' van aanwijzing 9 'RA Via Ca dell'Inferno' moet eigenlijk een halve cm lager op de kaart staan, bij de afslag naar rechts.
Kaart C2 Op de route naar Cividale del Friuli, net voor de ingang naar de stad, is er een nieuw groot verkeersknooppunt aangelegd. De situatie is onoverzichtelijk om de juiste weg te bereiken. Volg vanaf vlak voor Bottenico de bordjes voor de FVG3 tot in Cividale, dan kom je vanzelf op de Via Udine naar het centrum.
Kaart C7
Het trammetje van Trieste naar Opicina rijdt dan weer wel, dan weer niet. De inwoners van Trieste zijn dol op hun trammetje, maar hij gaat vaak stuk. In dat geval is het mogelijk om voor het fietsvervoer gebruik te maken van de taxidienst van NCC Trieste(wel melden dat je fietsen hebt), of de trein nemen naar Gorizia en vanaf daar verder gaan.
Kaart K2 Fietsers zijn bij Ziri van de route afgeweken naar Idrija. Erg de moeite waard om af te stappen voor een dagje mijngeschiedenis en een prima verblijf in Hostel Idrija. Weg erheen was rustig maar steil, weg naar Kalce was drukker maar een geleidelijker stijgingspercentage.
Kaart K3 Op kaart K3 stond vroeger de aanwijzing dat je een houten wegwijzer richting Bukovje moet volgen. Deze staat er niet (meer). Aanvullende aanwijzing zou kunnen zijn: rechts aanhouden op Y-splitsing, hoogspanning globaal volgen en verderop zijn wel twee houten wegwijzers naar Bukovje.
Kaarten Parenzana
Een feedback die ik zeker wil geven: wij fietsten, na wat aarzeling en inwinnen van lokale info, toch de volledige Parenzana, dus ook het stuk Grozjnan - Motovun. Ik vermoed dat er toch wat verbetering is aangebracht, want het terrein was daar niet moeilijker dan in het vorige stuk, en het traject is er op zijn mooist, met veel bruggen en tunnels.
Wij reden met volle bagage (inclusief kampeermateriaal), met Santos TM 2.8, met banden van 42mm. Dat ging uiteindelijk vrij behoorlijk. Het is wat voorzichtiger en trager rijden, maar nergens ondoenbaar of gevaarlijk. Uiteindelijk volgden we de Parenzana tot goed 10 km voor Porec. Daar veranderde het pad in een rivier na een zeer hevig onweer, en deden we het laatste stuk over de gewone weg.De Parenzana kunnen we alleen maar in zijn volledigheid aanraden.
Kaart Ist2 (Van Piran naar Kozina) bij Krnica de GPS-route niet volgen! Die is niet te fietsen met bagage. Veel te steil en eindigt in een onverhard paadje. Volg hier wegnummer 409 en daarna 208 om weer op de route te komen. Even verderop bij Petrinje is hetzelfde probleem. Deze is te vermijden door de 409 te blijven volgen. (Op de kruising staat Petrinje wel aangegeven naar links maar die route hebben wij in het dorp niet gevonden.)
Kaart Ist 3 Alternatief is een mooie route maar de hellingen zijn wel iets steiler dan in het routeprofiel. Een stijging gaat tot 12% en er zaten wat meer klimmen in.
Kaart Soca 1
Langs het stuk Skofja Loka naar Most Na Soci moest er vrij veel grote weg gevolgd worden, maar over een redelijk is ondertussen een nieuw fietspad aangelegd. Je kan van de grote weg af via baantje naar Sevlje en dit dan volgen tot Dolenja Vas. Het nieuwe fietspad dat dan nog een eind verder loopt staat zelfs nog niet op de kaart, maar rijdt wel zalig.
Kaarten Soca 3 en 5
In het stuk over het dal van de Soca spreekt u over ‘een alternatief onverhard weggetje, maar ik heb het zelf niet kunnen proberen, en er zit een steile klim in’. Wij deden het (het zat zo in de GPX) en ik kan het niet aanraden. Het is wel mooi, maar het vermijd niet zoveel grote weg. Daarbij wordt het geleidelijk lastiger, en er zit een stuk in waar je gewoon niet door màg. Er zijn is daar een gesloten slagboom. We konden er wel net rond met de fiets, maar eigenlijk leek het echt wel verboden.
|