|
|
Aanvullingen
Onderstaande aanvullingen zijn reeds verwerkt in de 3e Druk
|
| V
Blz 106
Tandradbaan rijdt nog steeds om de 10 minuten. Er kunnen 4 fietsen voor- en achterop. Voor 1,35,- pp. Dat is goed om te weten, want anders moet je 8 kilometer stevig bergop over de hoofdweg als je terug wilt naar de campings in Opicina
Kaart 1
Aangepast kaartblad:
Kaart 2
De route is nu verlegd door Bad Reichenhall. Dat maakt de route niet alleen leuker, maar het is ook minder klimmen en minder autoverkeer. Waar het fietspad langs de weg bij de afslag linksaf naar Grödig passeert, ga je hier rechtsaf (opletten bij oversteek) naar Marzoll en Bad Reichenhall.
Je gaat hier de grens over en fietst in Marzoll langs een kasteeltje naar beneden. Daar hou je links aan en daal je verder. In een scherpe bocht naar rechts, ga je linksaf/rechtdoor het fietspad op dat hierna door de weilanden en een bruggetje weer omhoog voert langs het bos. Hierna kom je in een woonwijk waar je even rechtsaf, linksaf gaat om op de salzburger Strasse uit te komen. Deze rustige straat blijf je volgen tot in het centrum van Bad Reichenhall (zie stadskaartje). Hier ga je eerst door het statige kuurgedeelte en daarna door de oude stad langs het raadhuis. Na het plein voor het Raadhuis, fiets je in een rechte lijn af op het einde vn de Salinen Strasse en de tiroler Strasse. Daar sluiten we weer aan op de bestaande route.
Kaart 4
Bij Weissbach bei Lofer wordt in september 2016 een fietstunnel aangelegd. Deze zal binnenkort gereed zijn.
Kaart 5
Bij Maishofen gaat de route niet meer over een onverhard pad (de boer wou dit niet langer). Na saalfelden gaat de route nu direct naar Gerling en sluit daar weer aan op de verharde Tauernroute langs de rand van het bos en weer terug naar het dal.
Kaart 7
Er is een licht aangenamer klim vanaf het dal bij Lend naar het Gasteinerdal.
Vanaf het dal ga je rechtsaf naar dorp Lend. De helling dorp in is al stevig, maar in het dorp daal je even bruggetje over en dan na vijf meter net waar het steil gaat afdalen ga je schuin rechts af omhoog. Eerst gaat dat nog en dan volgt een loeisteil stuk (even afstappen) en dan wordt het een fietspad dat nog steeds sterk stijgt maar daarna afneemt. Het wordt weer een weggetje dat uitkomt op een weg vlak voor een soort rotonde onder de snelweg. Deze weg steek je over en je neemt het fietspad dat naar boven gaat naar de brug toe. Al met al is dit beter dan de 15% stijging over de weg met verkeer. Andersom richting Lend, gewoon 15% afdalen over de weg.
Kaart 8
Van de grote parkeerplaats beneden langs de weg bij Bad Hofgastein gaat een wandel-/fietspad langs de rivier naar camping Bertahof: scheelt klimmen!
Kaart 11
(fietser) Bij beschrijving punt 3 zou ik anders fietsen. Dit “rondje” wat weliswaar de officiële bewegwijzering is, voegt niets toe. Ik zou hier zetten:
LA linkerzijde weg blijven volgen, onder spoor door. RD rijden tot einde weg. (dit kan ook, het superveilige officiële rondje hoeft voor de doorsnee doorfietser niet, PB)
Idem bij punt 4: Om exact dezelfde reden. Ik zou punt 4 dan ook laten vervallen in zijn huidige vorm en vervangen door:
Einde weg RA. Aan de overkant begint het fietspad weer.(kan, officiële rondje veiliger, PB)
Kaart 15
Bij beschrijving punt 2 Bij fietscafé met brug LA brug over. Fiets dan gewoon rechtdoor tot je een brug over het spoor ziet en ga deze over. Einde RA. Je rijdt nu Neufall a/d Gail in. Vlak daarvoor LA met fietsroute R3Cnaar hoofdweg toe. Einde RA, FP op langs weg richting Pöckau. Daar wordt je met het fietspad vanzelf naar/door geleid, en kan dus niet missen. Je kunt ook daar weer eten en slapen indien nodig. Je komt dan in Arnoldstein vanzelf weer op de route bij punt 3 (is bij rotonde). Voordelen van deze route: geen omrijden, geen moeras en prima fietspaden.
Kaart 16
Nog voor punt 3, moet je het fietsbord richting Tarvisio en Slovenia volgen. Je gaat daarbij van de grote weg iets omhoog door het dorp Coccau di Sotto en wordt daarna veilig over de weg met de tunnel heen geleid.
Kaart 16/17
De Alpe Adria weg is inmiddels compleet. Makkelijk fietsbaar pad maar pas op voor de vele paaltjes.
Kaart 17
De lus over Valbruna, punt 1, hoeft niet meer gemaakt te worden, het nieuwe fietspad rechtdoor richting Ugovizza is klaar.
Kaart 18
Van Resiutta tot het station van Moggio wordt het fietspad doorgetrokken. In September 2016 lag het asfalt er al, waren de houten balustrades al bijna klaar en was men druk bezig met de fietstunnel onder de hoofdweg door. Er stond alleen nog een groot oranje hek om, dus ik kon het nog niet uitproberen.
Kaart 20
Bij beschrijving van punt 2 een tip. rijdt het centrum in (i.p.v. LA richting San Daniele). En gewoon rechtdoor weg volgen naar Valeriano (verkeer is niette druk, en minder geslinger)
Kaart 24/25
Beschrijving van A en B. je krijgt hier te maken met behoorlijke pittige en lange klimmen. Als je toch de Prosecco in wilt met je bepakking, wat wij zeker aanraden, het is er prachtig, maar dan zouden we de volgende tip willen meegeven.
Ga bij kaart 24 in Cordignano RA richting Vittorio Veneto. Ga daar LA richting Lago / Follina. Je rijdt hier vrijwel vlak, hooguit wat vals plat, maar mist zeker de zeer stevige klimmen bij S. Pietro di Felleto en andere.
Bij Fratta (aan de overzijde van het meer Lago di Lago – ik verzin het niet ! – en het Revine Lago) is een camping gevestigd aan het Lago di Lago. Het is er heerlijk! Camping aan het meer. (PB: Dit lijkt mij een prima tip. Voor de volgende editie zoeken wij dan wel precies uit hoe men van Codignano het best naar Vittorio Veneto kan fietsen).
Kaart 28
Nieuwe houten brug door botenkerkhof volledig klaar en open. Wel best wandelen met de fiets. Wij waren er in de zomer en de brug wordt veel gebruikt door wandelaars en lopers. Het is er zelf de moeite om wat trager doorheen te gaan.
Kaart 29
Bij punt 4 begint beneden aan (t.h.v. begin oprit naar de grote weg), LA een nieuw stuk fietspad onder de brug door en over een nieuwe oprit en fietsbrug over de Sile heen naar een nieuw opengesteld fietspad verder langs de Sile. Deze tot het eind volgen en RA asfaltweg tot brug nemen. Bij punt 7 fietsroute weer oppakken.
Kaart Salz 8
Bij Liezen bestaat de brug niet meer. Aan het begin van het fietspad (bedrijventerrein net voorbij Liezen) staat een keurig bordje dat de 'route barree' is.
Dit klopt de brug waar je ca 2/3 km later over moet is verdwenen. Je moet dus langs de weg verder. Een km of 4? langs deze weg kun je rechts het pad weer oppakken. Via de gps ging dat prima.
Kaart Ist 7
Bij beschrijving punt 6: "Naar Trieste via lokale fietsroute": Zeker het begin is nogal stenig. Je kan hier ook de hoofdweg naar Opicina volgen.
Geldt ook voor kaart Ist 8 nr. 6.
Na aanwijzing 3 is er over de spoorbrug een rotonde aangelegd. Daar rechtsaf slaan.
Kaart Ist 11
Wij namen de oversteek Porec-Venetië met Venezia lines. Je neemt dan de voetgangers boot. Kosten voor onze oversteek waren ca. 150 euro voor 2 personen met 2 fietsen.
Kaart Triest
De tram tussen Opicina en Triest neemt nog steeds fietsen mee: die worden voorop de tram gehangen. Bagage moet er waarschijnlijk wel af.
|
|
|