Aanvullingen
Hier plaatsen wij aanvullingen op de route, zodat u via deze pagina altijd op de hoogte kunt blijven van de laatste wijzigingen in de fietsroute. Wilt u een aanvulling aan ons doorgeven? Stuur dan een email naar fiets@cyclingeurope.nl.
Nieuwe verbinding van Hendaye naar de route bij Berlanga de Duero. Op basis van mijn ervaringen van de afgelopen week heb ik enkele wezenlijke aanvullingen op de route in beide richtingen.
Na het oversteken van de grens tussen Frankrijk en Spanje moet men gelijk linksaf het fietspad op. Dit is mooi asfalt de eerste kilometer tot een benzinestation op een rotonde. Daarna gaat het onverhard verder. Het eerste deel is nog wel te doen, maar als het even kan moet je na ongeveer 800 meter rechts de oude weg op die hier stil is.
Verderop wordt het onverharde pad nog slechter door een aardverschuiving. Eigenlijk wil ik aanraden om hier over de oude weg te blijven fietsen die automatisch aansluit op de drukke hoofdweg de N 121-A. Deze heeft echter een asfaltberm van een meter breed waardoor je hier redelijk op kan fietsen aan de rechterzijde. Bij de eerste afslag voor Bera ga je er af. Beneden aan de afrit ga je rechtsaf de brug over en aan het eind linksaf zit je weer op de route die nu verhard is.
Ook verderop kom je nog wel stukken onverhard tegen maar met een beetje stuurmanskunst kan je daar de kuilen wel ontwijken en er komt steeds meer asfalt. Vanaf voor Sunbilla tot het eind is helemaal asfalt. Er zijn enkele tunneltjes onderweg waarbij de lichtsensoren nogal traag reageren, maar misschien kwam dat omdat ik op een ligfiets zat.
(Juni'24:
De tunnels op de fietsroute tussen Hendaye en Sunbilla zijn deels gesloten.
De eerste gezien vanuit Hendaye is afgesloten maar ook lokale mensen negeren de borden en fietsen door (borden zijn duidelijk; niet doen) alternatief is over de grote weg.
Wel opletten er is een stuk van de wand ingestort en de verlichting is (deels) uitgeschakeld.
Aan de tunnel dicht bij S. wordt gewerkt en is volledig afgesloten. Echter de omleiding leidt wel tot meer kilometers en hoogtemeters maar gaat maar een klein stukje over de zeer drukke weg en is goed te doen ).
Van Doneztebe naar Pamplona kan men het beste grote delen van de Eurovelo volgen. Alhoewel gelijk al niet helemaal als je een onnodige klim wilt ontwijken volg je vanaf Doneztebe de gewone weg naar Urroz, daarvoor is de Eurovelo er ook weer bij gekomen. De hellingen over deze variant zijn veel beter te doen dan via de Artesiagapas. Alleen kort na Het tweede dorp van Labaien krijg je een steil stuk van bijna een kilometer, maar daarna is het weer allemaal veel minder steil.
Aan de andere kant van het pasje kom je uit op een iets grotere weg die je rechtsaf opgaat. De Eurovelo gaat hierna weer gelijk linksaf over een kleine weggetje gevolgd verderop door een stukje onverhard. Dat kan, maar je kan ook op de weg blijven rechtstreeks naar Jaurantsarats. Vanaf Jaurantsarats heeft de Eurovelo weer een onverhard pad bedacht naast de weg. Dat is onzin. Je kan net zo goed op de weg blijven fietsen. Alleen verderop, en dan kan je er ook op buigt het pad naar links naar Ihaben. De Eurovelo maakt hier een omweg weer omhoog zonder toegevoegde waarde. Je kan ook vanaf Jaurantsarats de weg blijven volgen. Dan moet je ook nog een klein stukje klimmen, maar minder en het is korter. Vlak voor het einde van de weg kan je scherp linksaf afdalen naar een via verder die hier over een spoorbruggetje loopt. Bij Letasa buigt dit pad naar de grote weg en steekt deze over, waarna het linksaf gaat langs de oude weg naar Irurtzun waar helemaal geen verkeer meer over rijdt. Het is natuurlijk onzin om hoer onverhard te fietsen terwijl je ook stil over het asfalt kan. Beide paden komen samen voor een tunnel met apart fietsers stoplicht. Na de tunnel gaat de Eurovelo linksaf omhoog. Bespaar je de ellende en fiets gewoon door naar Irurtzun en dan door het dorp omhoog naar Pamplona. De weg is breed met een berm van 2 meter breed waardoor je daar veilig over kan fietsen. De Via Verde die de Eurovelo volgt ken daarentegen steile hellingen en afdalingen over grind gevolgd door een scherpe bocht. Gegarandeerd vallen. Ook zijn er diepe gleuven in het wegdek. Verderop is het helemaal bont. De Via Verde klimt daar een helling op van 13% over grof Grind en daalt daar ook weer met 11% en grof grind vanaf. Niet te doen. Belachelijk dat men dit parcours heeft aangelegd voor veel geld. Ook de rest kan je maar beter vergeten, dat is Å«berhaupt nog niet klaar. Gewoon de grote weg blijven volgen tot Berrioplano, waar de eerste rotonde is. Daar sla je linksaf naar industriegebied Plazaola. Je fietst tussen twee witte bedrijfsgebouwen door en gaat daarna rechtsaf en een honderd meter verderop linksaf de stoep op, even optillen, om door te steken naar een straat die je uitrijdt. Aan het eind rechtsaf en dan volgen tot je de flauwe bocht naar rechts maakt. Daar even scherp rechtsaf en dan het weggetje tussen de huizen door volgen met een bocht naar rechts en gelijk links. Even verderop kom je langs een kazerne waar je schuin rechtsaf het onverharde pad neemt verder langs de kazerne. Steeds maar rechtuit en het pad wordt na een kruising verhard en koerst rechtstreeks op Pamplona af. Steeds langs het spoor blijven fietsen tot bijna aan het eind van de straat de bordjes voor de Eurovelo 1 je naar links toe wijzen. Weg oversteken, voet en fietspad op en dan het park in. Bij de eerste fietsbrug rechtsaf en na 100 meter op fietskruisng scherp linksaf omhoog tot in het centrum.
Voor de weg terug geldt dat je het fietspad langs het spoor blijft volgen het wordt onverhard, komt langs de kazerne en dan weer onverhard Antzoain in. Hier op de grotere weg linksaf tot je op de rotonde komt met de grote weg naar Irurtzun. Deze rechtsaf op en blijven volgen naar Irurtzun. Daar aan het eind van het dorp schuin rechtsaf de oude weg op en door blijven volgen na de tunnel tot Letasa. En dan via verde volgen tot waar deze na brug stopt. Even kort stukje steil naar links omhoog en dan scherp rechtsaf de weg op. Verder Eurovelo 1 volgen. Na Doneztebe Eurovelo 1 blijven volgen tot voorbij Tunnel ter hoogte van Bera. Hierna rechtsaf het bruggetje over en. Daarna linksaf de grote weg op richting Irun. Je kan verderop even via de Carretera de Servicio en daarna weer de weg op. Ook verderop even de afslag Endarlatsa nemen en de weg vkomt daarna weer teug op de grote weg. Hierna de eerste afslag nemen die naar de oude weg voert. Deze volgen, leidt weer heel even d3 grote weg op maar bij rotonde kan je rechts van het benzinestation het fietspad op.
Tot zover de aanvulling voor de Ruta Iberica voor nu.
Nieuwe verbinding Er is een nieuwe verbinding tussen de Ruta Iberica en Zamora aan de Zilverroute naar Santiago. Deze route verloopt door de wijngaarden langs de Duero eerst naar een fietspad toe langs een riviertje. Dit fietspad komt uit in Valladolid, ooit de hoofdstad van Spanje waardoor er nog veel monumentale gebouwen zijn. Ook door Valladolid volgt men grotendeels fietspaden om over het traject van de Eurovelo 1 de stad te verlaten naar Tordesillas, een staje met een mooi klooster. We volgen hierna even een paar rustige verharde wegen om een slechter onverhard stuk te ontwijken. Toro is een mooi plaatsje aan de Duero, beroemd om de wijnen die men hier verbouwt. Via een rustig weggetje komen we dan in Zamora.
Kaart 16 De nieuwe weg tussen La Almunia de Doña Godina en Morata de Jalon is klaar.
Kaart 18/19
De nieuwe via verde loopt van Ciria tot vlakbij Soria.
Aan het einde van de weg na Ciria kom je op een T-kruising waar je rechtsaf de grote weg naar Soria op gaat. Na een paar honderd meter kan le linksaf naar Reznos. Na twintig meter kan je rechtsaf de via verde op. andersom verlaat je ter hoogte van Reznos de via Verde linksaf en dan rechtsaf de grote weg om daarna linjksaf naar Ciria te gaan. Om weer op de route te komen moet je ter hoogte van Gomara eerst onder de weg door en de via verde blijven volgen tot aan de graansilo’s. Pas vanaf daar kan je makkelijk over de weg naar Gomara fietsen. Alle andere mogelijkheden vond ik zelf niks (PB). Wie door wil fietsen naar Soria, komt aan het eind uit bij een industrieterrein. Je moet linksaf naar boven en op de weg rechtsaf en rechtuit tot je de bordjes Soria kan volgen over veel rotondes en dan 3 km afdalen naar de oude brug over de Duero. Andersom volg je eerst de weg richting Zaragoza en Teruel omhoog en op de rotonde volg je de bordjes naar Alconaba. Aan het eind van het industrieterrein zie je de via verde vanzelf links liggen. Ter hoogte van Reznos kan je dan linksaf naar de hoofdweg toe die je rechtsaf opgaat richting Teruel. Na een paar honderd meter krijg je dan linksaf de afslag naar Ciria.
Kaart 24
Indien je komt vanuit Aranda de Duero is de tekst niet correct (donker rood):
1 correct
2 (alleen) LA ri Fuentespina
3 LA ri Fuentelcesped
4 Op pleintje LA ri Santa Cruz de la Salceda
5 correct
Het GPS-bestand wijst de goede weg.
Kaart 25 en detailkaart
Het fietspad langs de Senda de Duero kent op 2 plekken een uitdaging; de grond is deels weg gespoeld zodat je een flink gat moet overbruggen. Trouwens het pad is nog altijd veel mooier dan het industrieterrein.
Kaart 31
Het kan zinvol zijn om ten zuiden van coca al gelijk de Via Verde op te pikken via Nava de la Asunción tot Segovia. Dat is weliswaar een km of twee langer maar kent geen vrachtverkeer zoals de gewone weg.
Kaart 32
Langs de Via Verde over een afstand van 45 km van Nava de la Asunción tot Segovia kom je geen enkel café voor een kop koffie tegen. De plaatsjes liggen hier allemaal op minimaal 2 km vandaan.
Kaart 33 / 34
In de tekst is opgenomen dat je van de kant Cercedila de trein naar de top kan nemen.
Met de fiets kan dat niet meer.
Meerdere fietsers hebben een taxi geregeld naar de top: Het kostte maar € 21,- inclusief 2 fietsen en ze waren in 20 minuten boven. (voorjaar 2024)
Je kan ook de trein Cercedila – Segovia nemen (totaal 3,50 voor fiets en reiziger).
|