Aanvullingen - Deel 3
Hier plaatsen wij aanvullingen op de route, zodat u via deze pagina altijd op de hoogte kunt blijven van de laatste wijzigingen in de fietsroute. Wilt u een aanvulling aan ons doorgeven? Stuur dan een email naar fiets@cyclingeurope.nl.
Kaart 5 Het viaduct over de spoorbaan in Castellina Scalo ligt eruit. Dat ziet er uit als voor een langere periode. Omrijden leidt tot een onnodige lus. Het is handiger om vanaf Staggia Senese op de doorgaande weg te blijven tot aan de Rotonde bij Castellina Scalo, hier LA het dorp in en bij het station het fietspad op te pakken (bij de parkeerplaats naast de fietsenstalling ga je er op) Vanaf de andere kant ga je het dorp uit naar de rotonde en vandaar de weg blijven volgen tot in Staggia Senese.
Kaart 7 Er is een kleine verbeteringen net buiten Siena, waardoor men makkelijker de drukke weg kan oversteken. Het fietspad langs het industriegebiedje is iets doorgetrokken, waarna met de drukke hoofdweg in twee delen kan oversteken richting Ruffolo.
Kaart VF1-VF3 Via Francigena tussen Lucca en san Gimignano
Er is een nieuwe verbinding tussen Lucca en San Gimignano die onderdeel uitmaakt van de Via Francigena. Het is practisch voor wie graag eerst Lucca wil zien en dan verder richting Rome wil fietsen. Voor het landschap hoef je dit niet te doen. Dat is niet zo bijzonder (Pas na Castelfiorentino wordt het mooi). De route van Pisa via Volterra is over de hele lengte veel mooier. De route van de Via Francigena is tegenwoordig wel bewegwijzerd voor fietsers. Maar een flink aantal borden mist her en der nog en dat is jammer. De officiële route volgt ook tussen Altopascio en Galleno een onverhard pad met hellingen, waar dat helemaal niet nodig is. Na Castelfiorentino volgt de Via Francigena-route de grotere weg met steile helling, terwijl een mooi kleiner weggetje via Varna veel aangenamer klimt naar Gambassi Terme en veel rustiger is.
De kaarten staan voorlopig alleen maar op onze site. De laatste tien kilometer tussen Gambassi Terme en de aansluiting met de huidige route op kaart P5 is niet in kaart gebracht. Men volgt gewoon de hoofdweg naar San Gimignano. Doe er uw voordeel mee.

Kaart VF3 De Via Francigena mag dan naar italiaanse normen wel fietsbaar heten, maar de praktijk voelt toch anders. Zowel het rode traject tussen 2 en 3 als het groene traject tussen 4 en San Quirico d’Orcia zijn eigenlijk te stenig en bonkig om over te fietsen. De Via Cassia is hier te druk om te gebruiken. De enige mogelijkheid is om de groene variant te fietsen van 2 naar 3 en 4. Dan over de Via Cassia even terug naar torrenieri (rode 4) en daar weer verder naar San Quirico d’Orcia over de rode route. Dan hoef je maar 2 km over de Via Cassia.
|