Reacties
Op deze pagina vindt u een overzicht van de ingezonden reacties. Wilt u zelf een reactie plaatsen? Stuur dan een email naar: reactie@cyclingeurope.nl.
Beste heer Benjaminse,
In de zomervakantie van 2019 hebben wij de Groene Ronde van Ierland gefietst inclusief de door u aangeraden route door Donegal via het Glenveagh National Park. Prachtig!
Ierland is een mooi land met schitterende natuur. Maar dat wisten we al van eerdere bezoeken. Ons reisverslag is te vinden op: www.wikno.nl/2019/index.php
Bedankt voor deze mooie route.
Met vriendelijke groet,
Wim & Joke
Hallo,
We zijn net terug van onze fietsvakantie door Ierland waar we een deel van “De Groene ronde door Ierland” hebben gevolgd.
Het was een zeer mooie doch pittige tocht maar we hebben er echt van genoten.
Ook met het weer hebben we veel geluk gehad want op een totaal van 220 dagen in Ierland hebben we maar 3 dagen met echt regen gehad maar dan maar een paar uur.
Vriendelijk groeten,
Luc Van Oevelen
Beste Paul,
Inmiddels hebben wij de Groene Ronde van Ierland voltooid. Het was een prachtige fietstocht door een groen en soms ook gelig Ierland vanwege de mooie, droge zomer.
We willen je bedanken voor je voorwerk in de vorm van het handige en complete boekwerk. Dat heeft ons veel vakantie- en fietsplezier opgeleverd.
Met hartelijke groeten,
Margreet en Gerrit Hagelstein
Geachte heer Benjaminse,
Wij fietsten juni/juli 2018 de Groene Ronde van Ierland. We gingen vanaf Dublin met de bus naar Enniskillen en eindigden 3 weken later in Waterford, waar we de bus terug naar Dublin namen. Inclusief ommetjes en lusjes was het een kleine 1200 km.
Fietsen mee in de bus gaat prima, in tegenstelling tot het vliegtuig. Aer Lingus verplichtte ons - i.t.t. eerdere informatie - op Schiphol tot de aanschaf van fietsdozen. Deze hebben we toen vervolgens op Dublin Airport maar opgeslagen voor de terugreis, een dure grap.
De hoogtepunten van de route waren voor ons de meer geaccidenteerde stukken: gelijk na Enniskillen, Sligo, Mayo, Connemara, Kerry, Beara. De zuidkust was wat minder, wel een paar mooie stukken langs zee met kliffen en leuke haventjes. We zijn ook op Inishmore (Aran eilanden) geweest, een aanrader vanwege het historische landschap, de spectaculaire burcht en overal uitzicht op zee. Landschappelijk was het sowieso helemaal een geweldige route.
Wij fietsten voor het eerst met GPS, in combinatie met het routeboekje is dit ons heel goed bevallen. Zonder GPS zouden we regelmatig getwijfeld hebben bij een afslag. We hebben ons altijd veilig gevoeld. De (korte) stukken over een grotere weg, waar de auto's met 100 km langs je rijden waren wel vervelend maar nooit eng. De Ieren letten goed op en houden echt rekening met de fietser. Er beginnen fietspaden te komen, zoals o.a. 45 km naar Waterford. Langs de weg een picknickplekje vinden was vreemd genoeg soms lastig. Een zeer smalle berm, met gelijk een hek of heg.
Eerder fietsten we door Schotland en via diverse routes dwars door Frankrijk en Duitsland. Dit keer - vanwege het verwachte Ierse regenweer - zonder kampeerbepakking. Het was goed te doen. Wij fietsen echter drie weken onder een strak blauwe hemel met weinig wind, waarbij de warmte het soms echt zwaar maakte. Gelukkig konden we af en toe de oceaan in duiken. De bergen zijn niet hoog maar wel kaal en ruig, en zo waan je je vaak in een hooggebergte. We wisselden af tussen traditionele Bed and Breakfasts en Air B&B's. De Ieren waren altijd in voor een praatje, ontzettend aardig en het is ook goed toeven en eten in de pub.
Nog twee extra tips:
- op het traject na Enniskillen (na Florence court, kaart 11): wandelen over de Stairway tot Heaven/Cuilcagh Mountain
- op het stuk na Clifden in Connemara (kaart 25) : Patrick Pearse Cultural centre, cottage.
Met vriendelijke groet,
Rob en Liesbeth
Wij, mijn broer en ik 53 en 54 jaar, hebben de ronde gedaan van 23 juni ’s middags t/m 10 juli 2017 . Dat zijn 17,5 dagen waarvan 1 rustdag die we hebben gebruikt om de Aran Islands te bezoeken. Ik heb al meerdere tochten onder schriftelijke begeleiding van de fietsgoeroe P.B. gedaan maar Ierland is de mooiste tot nu.
Mijnheer Benjaminse vraagt zich in het begin van het routeboek af “Waarom zou iemand willen fietsen door Ierland”. De redenen die hij geeft om het te doen, de landschappen, geschiedenis, de pubs en de Ieren, worden 100% bewaarheid. De 2e vraag “Is Ierland een fietsland?” vind ik moeilijker te beantwoorden omdat het zeer zeer afhankelijk is van de weersomstandigheden. Het kan er enorm waaien en regenen en dat in combinatie met immer op en neer gaande routes maakt dat het heel zwaar kan zijn. Dit is vooral in Noord en West Ierland. Het zuiden is makkelijker. Door de niet al te warme maar wel vochtige omstandigheden is het moeilijk efficiënt te kleden. Je gaat naar boven en zweet peentjes maar naar beneden koel je zeer snel af. In de omstandigheden die wij hebben gehad kan ik mij niet voorstellen dat je dan ’s avonds gaat kamperen want dan wordt het survivallen/overlevingspret i.p.v. een vakantiereis.
Super bedankt Paul voor weer een prachtige reis.
P.s. we hebben een reisblog bijgehouden;
fietstocht-martin-rik-ierland.reislogger.nl
In de zomer van 2017 hebben Marjon en ik de ronde van Ierland gedaan (met de klok mee), waarbij we ook heen en terug zijn gefietst door Nederland en Engeland. In totaal 3000 km in 5 weken tijd. Zie https://www.europafietsers.nl/fietsroutes/midden-engeland#ervaringen voor onze ervaringen in Engeland.
De route in Ierland was over het algemeen erg mooi met als hoogtepunten de Wicklow Mountains, Beara (via Castletownbere) en Connemara. Af en toe waren de wegen wat druk, maar meestal ging het over stille binnenwegen. Er is weinig vlak in Ierland, maar nooit zo hoog of steil dat we moesten lopen Niettemin gaat het op een dag vaak richting 1000 hoogtemeters met als maximum bijna 1500 tussen Enniskillen en Cookstown De Ballaghbeama Gap was heel pittig (en mooi), maar nog niet zo steil als sommige stukken in Engeland.
Meestal konden we kamperen, maar zo'n 4 keer was een B&B nodig. Het weer viel reuze mee; op zijn tijd wat regen, maar nooit echt veel. Al is het niet zo hoog in Ierland, we zaten toch soms in de wolken en werden nat van mist of miezerregen.
Al met al was het een geweldige vakantie.
Vanaf Roscoff (Frankrijk) staken wij met de ferry over naar Cork. Hier pakten wij jouw route door Ierland op naar Sligo. Dit leverde ons weer veel wind in de rug op. Hoogtepunten van de route waren de Healy Pass (kaartje 39), Ballybeama Pass (kaartje 37), Connor Pass (Dingle) en de Connemara (kaartje 19, 20 en 21). Wij fietsten in de maand juli. Veel Ieren hebben dan ook vakantie. Sommige wegen zijn smal en erg druk. Veel Ieren zijn niet gewend aan fietsers op hun wegen wat soms hachelijke situaties opleverde. Met name de weg N8 van Tralee naar Camp (Dingle variant) en de wegen rond de Galway Bay (kaartje , en ) waren op sommige punten erg druk. De route via de Galway Bay kan in deze periode vermeden worden door via de Aran eilanden te gaan.
Hallo Paul.
Van 2 mei tot en met 20 juli 2016 zijn we van Malaga (Spanje) naar Sligo (Ierland) gefietst. Tijdens dit avontuur hebben we ruim 4200 km getrapt en de landen Spanje, Frankrijk en Ierland doorkruist. We hebben hierbij gebruik gemaakt van jouw routeboekjes en gps bestanden; Andalusië, Ruta Iberica deel 1 en 2 en Rondje Ierland. Onderweg hebben we gekampeerd. Daar waar de campings schaars waren, bijvoorbeeld Zuid Spanje, hebben we gebruik gemaakt van hotels en bed & breakfast. We fietsten van Zuid naar Noord, de temperaturen waren goed en we hadden veel wind in de rug. We willen je hartelijk danken voor de geweldige routes en accommodatie tips. We hebben erg genoten.
Met vriendelijke groet
Dorien & George
LS zojuist teruggekeerd van een prachtige tocht in Ierland waarbij we vrijwel volledig het boek van Benjamins hebben gevolgd.
Af en toe pittige korte hellingen maar over het algemeen was het goed te doen. Zeer viendelijke bevolking, prima B&B's, gezellige pubs met goed eten en vaak Ierse muziek. Automobilisten hielden over hert algemeen zeer veel rekening met ons als fietsers. We reisden een stuk met de trein en de kaartjes ervoor konden we of op het perron uit de automaat trekken of aan het loket; beiden zijn dan even duur en ook bijna dezelfde prijs als per bus. Maar..je moet wel reserveren voor je fiets. Wij konden een trein later mee van Tralee naar Cork omdat onderweg 3 personen met een fiets aan boord zouden gaan. (We zijn toen per bus verder gegaan ; ook prima).
Tijdens de maand september 2014 hebben mijn vrouw en ik de ierlandroute grotendeels gereden van Belfast naar Dingle. Aan de bestaande reacties heb ik eigenlijk niets toe te voegen, het was een prachtige reis in het tot dan toe voor ons onbekende land. Wel opmerkelijk: veel zon en geen druppel regen in die vier weken! Een tip : als je, komende van de boot in Belfast , in de middag voor het eerst een stop wil maken in Moira (kaart 2) om te overnachten: een geweldige B&B, gedreven door een enthousiaste fietser (die ook fietstochten in Noord-Ierland verzorgt) heet Berwick Hall Cottage. Ligt pal aan de route op 1 Hillsborough Road. Telefoon: 07787512960 of 02892611577. Mail: raymondwilson@yahoo.co.uk. Site: Berwickhall.com.
Toekomstige fietsers veel plezier toegewenst!
Na Barcelona (2004) en Rome (2008) heb ik in mei 2014 de Groene route gefietst. Vanuit IJmuiden met de ferry naar Newcastle. Vervolgens de Hadrians wall route gevolgd en het laatste stuk naar Stranraer zelf uitgepuzzeld. Daar de Ferry naar Belfast genomen en met veel plezier de Groene route gefietst! Campings zijn inderdaad dun bezaaid maar b&b's zijn er voldoende. Ook hostels waren prima overnachtingsmogelijkheden.
Zie hier het fietsverslag van Ben en Monique:
fietsvakantiesbenm.reislogger.nl
Willem Tilanus en zijn vriendin hebben een mooie tocht gemaakt van Cork naar Sligo met een uitstapje via Dingle en Loop Head..De foto’s die Willem onderweg genomen heeft zijn van een uitzonderlijke schoonheid en laten je de route intens beleven. Neem de tijd er voor en geniet. http://www.outdoor.dds.nl/2k13/ierland/
Wij zijn inmiddels alweer eventjes thuis maar zitten nog vaak na te genieten van de ronde van Ierland. Niet de volledige ronde zoals jij hem beschreven hebt, we zijn begonnen in Castlebar en gestopt in Cork.
Omdat wij graag kamperen hebben we zo af en toe jouw beschrijving naast ons neergelegd om toch langs een camping te komen. Het weer was redelijk goed, eerste week wel koud met af en toe wat regen. Tweede week wat warmer met een paar buitjes en de laatste week echt zomer! Op één nacht (Dingle, verregend) telkens gekampeerd.
Klimmetjes vonden we vrij goed te doen, al was het toch iets zwaarder dan verwacht. Kan ook door de aanhanger komen natuurlijk, incl. peuter en bagage toch ruim 35kg denk ik. Gelukkig heeft de mountainbike voldoende kleine versnellingen om overal fietsend boven te komen.
Heenreis ferry van Europoort naar Hull, treinen naar Holyhead, ferry naar Dublin. Overnachting genomen en nog een paar uur treinen naar Castlebar. Best een flinke klus, maar op de heenweg al vliegen met de fietsen, bagage en kinderkar (voor ons zoontje van 3) hadden we niet veel zin in.
Vanaf Castlebar jouw route genomen naar Westport en via de getipte alternatieven naar Lettergesh. Heel mooi!
Daarna Clifden, en nog een extra rondje via Roundstone waarna we koers gezet hebben naar Rossaveal. Paar nachtjes doorgebracht op Inisheer; heb de andere Arran Islands niet gezien, maar Inisheer is ons erg goed bevallen. Rustig, authentiek en vol eilandgevoel.
Daarna natuurlijk Doolin en langs de westkust verder. Doonbeg is niet veel maar Banna beach ademde wel echt beachsfeer uit. Overigens was dit het minst mooie deel van onze reis.
We hebben uitgebreid de tijd genomen voor Dingle, Kerry en Bearra. Het weer op Dingle was matig, maar daarna werd het beter. De uitzichten zijn adembenemend.
Na de schiereilanden zijn we bij Ballylickey richting de zuidkust gereden. Ook alweer een aanrader! Hele mooie stranden/baaien/rotskusten. En in ons geval ook mooi weer, genieten dus.
Grappig was dat we hier en daar onze eigen route bepaald hebben, thuis op de pc, en daarbij natuurlijk prioriteit gaven aan de kleine weggetjes. In de praktijk hebben we hier serieus afgezien, de ene kuitenbijter na de andere. Vooral ons stuk tussen Banna en de Shannon was hors categorie. Net als de afsteker naar de N70 op Kerry. Die laatste leek ons overigens wel een mooi alternatief voor je route, eenmaal het steile stuk gehad rij je prachtig op hoogte een stuk parallel aan de oceaan.
Kortom: prachtige tocht, dank voor de inspiratie, de beschrijving en de track.
Groet, Marc
We hebben de route en Ierland in zijn algemeenheid als een zeer mooi, vaak zelfs adembenemend land ervaren. We hebben, zoals altijd, met onze tandem gefietst, met bepakking inclusief kampeerspullen, en een karretje er achter voor onze hond. Dit is best een heftige 'combinatie', de route viel ons wellicht daarom wat betreft inspanning niet mee. Er moet redelijk wat geklommen worden, ook op stukken die 'vlak' lijken in de hoogte profielen gaat het best op en neer. Wellicht ook gecombineerd met de bijna constante tegenwind die we op het stuk langs de westkust hadden, bleven onze dag afstanden achter bij wat we gewoon zijn. 50-60 km op een dag was regel, slechts een enkele keer kwamen we boven de 70-80 km.
Het weer in september is goed bevallen. De eerste week was stralend, daarna werden de weerberichten grimmiger, maar bleef het eigenlijk beperkt tot 2x echt in de regen fietsen, en 1 keer laat vertrekken vanwege de regen. Overdag regende het vaker, maar leer je snel af om bij de eerste regendruppels meteen naar de regenkleding te grijpen. Een dag kon bovendien grauw beginnen, maar stralend eindigen. Temperaturen waren goed te doen (17-19 graden), op het eind daalde het kwik 's nachts naar 5 graden, en was onze donzen slaapzak welkom. Uiteraard is het in september korter licht, om een uur of 8 heb je je tent het liefst al staan.
Kamperen is in principe goed te doen, wel sloeg ons grondzeil regelmatig door vanwege de natte ondergrond, een dun plastic onderzeiltje is handig om mee te nemen. Er zitten meer campings dan het boekje aangeeft, maar vanwege de kortere dag afstanden moesten we toch vaker een beroep op een B&B doen dan ons lief was. De prijs van B&B's is al hoog, 35 euro pp, dan moet er ook nog buiten de deur worden gegeten. Al met al ben je met z'n tweeën zo ruim over de 100 euro per dag kwijt. Een camping kost gemiddeld 20 euro voor 2p, en dan kun je zelf koken.
Iets dat voor de gemiddelde fietser niet zo relevant is, maar wij als opmerkelijk hebben ervaren (en we hebben heel wat door Europa gefietst op deze manier), is dat je met de hond bijna nergens terecht kunt. In restaurants kom je sowieso nooit binnen, maar ook in pubs of gewoon de trein niet, in de laatste mag officieel alleen een schoothond (betaald) mee. Lastigst van alles is dat volgens de officiële regels ook B&B's honden niet mogen toelaten. Enkele B&B hebben 'faciliteiten' (ik neem aan een kennel), maar die zijn wij op de route niet tegengekomen. Gelukkig kon de hond in enkele gevallen in de schuur overnachten, en was er 1 door Nederlanders gerund B&B waar ze niet zo moeilijk deden, maar dit maakte het fietsen door Ierland voor ons wel ingewikkeld, zeker in combinatie met de kortere dag afstanden.
Met vriendelijke groet, Roelof van Driel
Ervaringen met fietsen in Ierland met als hoofdmoot de Groene Ronde van Ierland.
We hebben in augustus 2010 in 4 weken 2100 km door Ierland gefietst. Het was een onvergetelijke ervaring. We waren al Ierlandgek (5x eerder geweest vanaf 1989) en dat is alleen maar erger geworden. Veel droog, maar fris weer gehad. De Groene Route was grotendeels onze leidraad. Opnieuw een landschappelijk mooie, relatief rustige route met heel veel afwisseling. Interessante achtergrondinformatie en leuk geschreven. Prachtig kaartmateriaal. De mooiste stukken van Ierland zitten er in. Naar we begrepen komt het stuk dat we nu gefietst hebben door Noord-Ierland (vanaf Coleraine station) langs de Antrimkust en Donegal met o.a. Malin Head, Inishowen, Mount Errrigal, Glenveigh National park als aanvulling bij de volgende editie. Wat ons betreft een must. Wij hebben onze ervaringen met de route aardig goed gedocumenteerd. Zie ook het vervolg bij de aanvullingen per kaart.
Algemeen Oriëntatie in Ierland is heel moeilijk. De bewegwijzering ontbreekt voor het grootste deel. Plaatsnaamborden zijn nauwelijks te vinden en hetzelfde geldt voor straatnaamborden. Hierdoor weet je lange tijd niet of je nog op de route zit. Of je fout zit weet je vaak evenmin (GPS is voor Ierland een uitkomst, maar de aanwijzingen met afstanden in de volgende editie, helpen ook, PB). In de meeste winkels (ook in dorpen) kun je koffie en/of thee drinken (prima automaten). Uiteraard tegen betaling. Dublin in fietsen is een eitje. De route daalt en hier is de richting heel eenvoudig. De fietsvoorzieningen in Dublin waren beter dan we verwacht hadden en het was zelfs op vrijdagmiddag niet overmatig druk. Mocht je weinig tijd hebben, sla dan in geen geval het traject Rathdrum-Dublin (65km) door de Wicklow Mountains over. In Rathdrum is een station. Cork-Rathdrum per trein kan ik me nog voorstellen. Vanwege onze variant door het noorden, begint onze route bij kaart 12.
Greet Luursema
Beste Paul,
Van 24 augustus t/m 1 september (8 dagen dus) heb ik de (halve) Groene Ronde van Ierland gefietst. Ik fietste circa 900 kilometer tussen Enniskillen en Cork. Dankzij het uitzonderlijk prachtige weer (8 dagen zon, zonder een druppel regen) en vaak wind in de rug was dit een schitterende ervaring. Vooral de doortocht doorheen de Connemara en de Ballybeame-pas (je waait hier ook bij mooi weer van je fiets) zijn me bijgebleven. Kamperen in Ierland is overigens een aanrader, als het weer meezit tenminste. De campings zijn meestal erg goed onderhouden en niet zo heel duur.
Senne Starckx
Deze zomer hebben wij met onze kinderen (zoon van 15 en dochter van bijna 13 jaar) een deel van de groene ronde door Ierland gefietst. Het was een reis om nooit meer te vergeten. Drie weken op reis met de fiets en dit keer voor het eerst zonder tent. Daar waren we enorm blij om want het was heerlijk om ’s avonds lekker in een bedje te kunnen kruipen. Veelal sliepen we in jeugdherbergen in een 4 persoonskamer en tweemaal sliepen we in een bed and breakfast.
De eerste paar dagen hebben we wel een beetje gemopperd op onze routeontwerper. Want het was toch echt niet alleen maar downhill en überhaupt vonden we het pittig fietsen in Ierland. (Ook al doe ik zo mijn best, Ierland is toch nooit zo vlak als Nederland, en ook al kom je niet hoog en zoek ik de langzaamste stijgingen, er liggen toch steeds van die heuvels die je over moet, PB) Maar wat een aardige mensen en wat een mooie rustige wegen (veelal) en niet vergeten wat een heerlijke scones! Voor een aantal suggesties wil ik verwijzen naar de aanvullingen! Dank weer voor deze prachtroute, nu over 2 jaar fietsend naar Berlijn!
Groet,
Nelleke den Herder
Chris Beer
Janna en Dries
uit Den Haag)
Beste heer Benjaminse,
Wij, 2 op een gewone toerfiets, 2 op een tandem, hebben een deel van de beschreven route door Ierland gefietst, aan de hand van je boekje Groene Ronde van Ierland. Het was prachtig: het land, het weer (typisch Iers: veel bewolking, regelmatig 'drizzle', die snel overtrok, en een forse, vaak westenwind) en veel vriendelijke behulpzame mensen. Als gevolg van pech hebben we toch in Trallee moeten afbreken, maat toch zo'n kleine 1000 km gefietst.
Ik heb wel een aantal kanttekeningen bij je boekje, en in het algemeen over Ierland.
Allereerst schrijf je dat de route voor 'vrijwel iedere conditie' goed te doen is. Wij zijn alle 4 redelijk getraind maar vonden er toch veel lastige stukken in zitten: van Cookstown tot Enniskillen en in de Burren: veel korte steile(re) hellinkjes. dan hebben we nog niet eens de bergen in Kerry, laat staan de Wicklow Mountains gedaan. Een redelijke basisconditie is toch wel gewenst lijkt me. (helemaal ongetraind op pad gaan lijkt mij ook niet goed, Ierland is niet hoog maar er zitten af en toe van die kleine gemene klimmetjes tussen. Overigens vind ik daarna de heuvels van Kerry wel meevallen, behalve tijdens storm op de Ballybeamapass en de Healypass. Door de langere aanloop van de hellingen vallen de echte Wicklow Mountains juist wel mee, PB). (Zie voor de overige opmerkingen de aanvullingen).
Onze ervaringen met De Groene Ronde van Ierland. Wij hebben van 22 juli 2010 t/m 14 augustus 2010 de route gefietst. Totaal maakten wij 21 fietsdagen. Het is een prachtige route. Het verhaal van Paul is conform de werkelijkheid. Gelukkig hadden wij heerlijk weer (5 dagen iets minder). Een beetje klimervaring komt goed van pas. De mooiste trajecten (volgens ons): Louisburgh – Letterfrack (kaart 19 en 20) De Healy pas (kaart 39 links) en de Millitary Road dwars door de Wicklow Mountais en de snelle afdaling naar Dublin. (kaart 57,59 en60b) Een hele mooie tocht door een veelheid van landschapstypen en dunbevolkte streken.
Een aanrader!
Ed Oldengarm en Ria Schalkwijk
Beste meneer Benjaminse,
Wij zijn zaterdag teruggekomen van onze fietsvakantie in Ierland en hebben gebruik gemaakt van uw routeboekje en uw tracks. Wat hebben wij genoten van het landschap, de mensen met hun gastvrijheid en de mooie route over kleine weggetjes. Wel was het af en toe koud en nat. We hadden de tent mee maar die hadden wij beter thuis kunnen laten (zoals u al schreef).
Wij zijn per vliegtuig naar Dublin gevlogen. Van daaruit hebben we zelf een route gemaakt naar Belfast, was goed te doen, ook over kleinere wegen, wel meteen klimmen en dalen. In Belfast de Groene Route opgepakt. De bordjes waren soms verdwenen of omgedraaid. Af en toe veel zoeken en vragen en soms verkeerd rijden. Maar er waren ook districten waar het wel op orde was. Bij Sligo konden wij gebruik maken van uw tracks. Wat een uitkomst, lekker ontspannen fietsen. Wij kwamen meerdere nederlandse stellen tegen die dezelfde ronde fietsten en zij waren wel jaloers op ons dat wij GPS hadden. Wij konden ze ook nog een paar keer helpen om ze weer op de goede route te krijgen.
Ook enkele wijzigingen van het boekje zullen wij nog melden. Tevens zullen wij nog een paar mooie foto's opsturen. Nogmaals bedankt. Henk Loots en Thea van Kouwen.
De achtergrondverhalen over de streken hebben we met plezier gelezen en hebben soms ook een heleboel duidelijk gemaakt. Zo vielen we in Tralee precies met ons neus in de ROSE-boter. Van die festiviteiten hadden we zonder Pauls boek niet veel begrepen! Paul heeft ook een prachtig verhaal over die hond (die met hem meeliftte....) Nou ook wij hebben met honden te maken gehad..... Vriendelijke honden, maar ook met kwaadaardige honden die wel trek hadden in een broodje kuit! Tijdens ons vorige bezoek aan Ierland hadden we daar overigens veeeel meer last van, met als gevolg dat we toen naar "iets tegen honden" zijn gaan zoeken. Bij Bever Sport hebben we toen de Dazzer gekocht, die we vervolgens tijdens onze fietstochten op Nova Scotia, in Engeland en naar Berlijn niet nodig hebben gehad......... De Dazzer produceert een voor ons mensen niet hoorbaar hoge toon. Honden schijnen dat irritant te vinden en we hebben tijdens onze tocht in Ierland gemerkt dat het nog werkt ook! Een groot aantal blaffers vond ons ineens een stuk minder interessant en maakte meteen rechtsomkeer!
Onze eerste reactie op de fietstocht is: ECHT GROEN EN MOOI. Enkele opmerkingen wij hebben gekampeerd en dat gaat over het algemeen met wat improviseren goed.
Relaas van de fietstocht door Groen Ierland. (Mr. Jo (59j) & Mrs. Dilia(56j) Timmers).
Van Dublin naar Belfast met de trein. (Een man van de Ierse Spoorwegen, die gezien heeft dat we met de fiets op pad zijn, komt ons in de coupe opzoeken en overhandigt een high visibility vest. Geen overbodige luxe is onze latere conclusie, op vele buitenwegen waar we fietsen geldt vaak een max. snelheid van 100km/u. Het donkere, natte weer en het feit dat er zeer weinig fietsers zijn extra risico-factoren. Dank aan Iarnrod Eireann!) Gestart in Belfast op wo 12 aug 09. Aangekomen in Cork op di 25 aug 09. Elke dag gefietst m.u.v.: 14 aug 09: van Omagh-Sligo per bus i.v.m. zware aanhoudende regenval. 23 aug 09: rust (''opdroog'')-dag in Kenmare Afgelegde afstand per fiets: 950 km. Overnachtingsplaatsen: Belfast-Cookstown-Omagh-Sligo-Pontoon-Louisburgh-Clifden-Galway-Doolin-Killimer-Tralee-Kenmare-Ballylickey-Cork. (hotels/guesthouse/B&B;geen camping) Van Cork terug naar Dublin met de trein.
De Ballybeama Pass zullen we nooit vergeten. Omstandigheden als omschreven in het routeboekje of mogelijk nog extremer. De wind was zo hevig en blies ons van de fiets; elke regendruppel voelde als een speldeprik, zo hard werden die in je gezicht geblazen! In de aanloop naar de beklimming was het zelfs nog wat zonnig. In het algemeen waren de weersomstandigheden niet al te best. Als je naar Ierland gaat kun je regen verwachten; wij hebben denk ik toch wel wat meer dan het statistisch gemiddelde gekregen (Inderdaad, die zomer was wel extreem nat in Ierland, PB).
Met vriendelijke groeten,
J. Timmers
Beste Paul,
Nu de hele mail! Allereerst complimenten voor het leuke boekje dat je geschreven hebt over de Groene ronde van Ierland. Dit jaar hebben we een deel van je route gefietst en daar erg van genoten! (zie verder de aanvullingen).
Beste Paul,
In het voorjaar heb ik jouw Groene Ronde door Ierland gefietst. Het was geweldig ! Mei en juni zijn de beste maanden qua weer om naar Ierland te gaan. Ik kan deze route aan iedere fiets- en Ierland-liefhebber aanbevelen. Ik heb overnacht in B&B’s, hostels en goedkope hotels. Van te voren boeken was nergens nodig er is voldoende accommodatie te vinden in de wat grotere plaatsen.
Voor de heen- en terugreis misschien een leuke tip: Ik heb de veerboot van IJmuiden naar Newcastle genomen en ben van Newcastle naar Stranrear gefietst langs de Hadrian’s Cycleway en de lange-afstandsroute nr. 7. Dit zijn fietsroutes die door de Britse organisatie Sustrans zijn verzorgd en die je voor de route Newcastle-Stranraer aan elkaar kunt knopen. Bij Sustrans kun je fietskaarten bestellen via Internet en de routes zijn duidelijk aangegeven met bordjes. Route 7 loopt door een prachtig deel van zuid-west Schotland. Op deze manier kun je in 3 à 4 dagen ‘aanrijden’ voor de oversteek naar Belfast. Zeer de moeite waard ! Vanaf Stranraer vaart een veerboot 3 maal daags naar Belfast, waar je als fietser/voetganger niet voor hoeft te reserveren. De overtocht duurt slechts 3 uur en kost ongeveer 30 euro. De terugreis heb ik op dezelfde manier gedaan, door jouw Groene Ronde te verlengen door het stuk tussen Dublin en Belfast ook te fietsen. Ook hiervoor zijn prima fiets-/wandelkaarten verkrijgbaar bij o.a. de fietsvakantiewinkel.
Verder nog een overnachtingstip: Voor Enniskillen ligt het plaatsje Trillick. Hier is een B&B bij de plaatselijke pub. Ik heb hier zeer goed, en goedkoop overnacht bij Stephen en Maria Breen. Een echte aanrader!
Waar "Ierland-fietsers' verder wel goed rekening mee moeten houden, is de erbarmelijke toestand van de wegen. Het heeft mij in totaal 4 spaakbreuken opgeleverd. Dit heb ik nog nooit bij eerdere fietsreizen meegemaakt. Desalniettemin was het een fantastische ervaring.
Met vriendelijke groet,
Nico de Jong
Vorig jaar hebben we uw gids gevolgd om rond Ierland te fietsen.
We hebben een zalige reis gehad!
Beste Paul,
We hebben tussen 20/07 en 14/08 de groene ronde van Ierland gefietst.
Wij wensen jou eerst te feliciteren voor het uitstippelen van deze fantastische tocht. Wij weten niet hoeveel zweet en tranen het gekost heeft om al deze kleine wegen uit te zoeken maar toch bedankt. Wij hebben enorm genoten van de prachtige natuur van Ierland, zijn behulpzame en vriendelijke mensen en het pub-leven. Wij hebben het geluk gehad om deze tocht te kunnen fietsen tijdens een normale Ierse zomer (wolken, sporadische kleine buien, maar vooral veel blauwe lucht en zon), en niet zoals de afgelopen 2 zomers die aan de natte kant waren volgens de plaatselijke bevolking. Wij wensen eventuele kandidaten voor deze tocht er toch op te wijzen dat Ierland een glooiend land is.
De route gaat voortdurend op en neer en wij begrijpen dat de auteur al deze kleine niveauverschillen niet kan weergeven. Maar zo blijven beklimmingen toch een persoonlijk iets, zo hadden wij het moeilijk met de klim vanuit Mullinavat (zie kaart 52) en door de auteur beschouwd als een lichte klim.. Onze hoogtepunten waren de rit naar Doo Lough vanaf Louisburgh (kaart 19), het stuk tussen Clifden en Cashel (kaart 21, complete stilte, zalig), rondje Dingle (bedankt voor de tip om dit in tegenovergestelde richting van het autoverkeer te doen), de passage over de Ballybeama Pass (kaart 37, zo'n mooie natuur en zo rustig om te fietsen) en de tocht door de Wicklow Mountains (kaart 59, afgelegd bij schitterend weer, prachtig).
Hopelijk kan je uit dit verslag opmaken dat wij er enorm van genoten hebben. Bedankt voor deze prachtige tocht!
Hilde en Geert, Westmalle België
Beste Paul,
28 april - 7 mei j.l. hebben we een gedeelte van de Groene Ronde van Ierland gefietst. (Belfast - Trallee). Ik wilde je nog laten weten dat we hier ontzettend van genoten hebben!!!! Echt een heel mooie route met al die rustige weggetjes, betrekkelijk kleine klimmetjes, met veel zorg en secuur uitgestippeld. Echt onwijs mooi en knap dat er zo weinig hoogteverschillen inzitten.
Met de wind hadden we geluk, noord, noord west, en de regenbroek niet aangehad..., het regende alleen tijdens pauzes. Hele mooie plek vond ik Pontoon Lake, mooi hotel. Het was enorm rustig in die periode, de Ierse luchthavens waren 5 dagen gesloten ivm vulkaan.
Tijdens de 9 dagen zijn we niet 1 keer een fietser tegen gekomen.
De aanreis zoals op de site van de Treinreiswinkel beschreven klopt ook helemaal, een ontspannen reis.
(Voor de opmerking over een aanwijzing in de kaart zie aanvullingen).
Tralee - Dublin willen we zeker nog een keer doen.
Hartelijke groet,
Helmut
"Benjaminse is samensteller en uitgever van De Groene Ronde van Ierland en ook deze keer zijn de prachtige kaarten gemaakt door Carto Studio."
"Benjaminse laat zich bij het uitstippelen van zijn routes altijd leiden door fietsvriendelijkheid en veiligheid."
Dagblad van het Noorden
15-5-2009
De afgelopen 3 weken heb ik (deels samen met mijn vrouw) de Groene Ronde van Ierland gefietst. Wát een fantastische omgeving en wát een fantastisch land!
Ik heb uw route boek constant gebruikt en er veel lol aan beleefd. U moet veel werk hebben gehad om het samen te stellen.
Erg bedankt, want u heeft een prachtig hulpmiddel gemaakt!
Met vriendelijke groet,
Frank Mulder
|