Fietsgids: Mooiste fietsroutes naar Ierland
 
 
  Nieuws   Alle gidsen   Online bestellen   Georganiseerde Reizen   Boeken over Ons   GPS   Links   Contact
  
Rome
Barcelona
Parijs
Andalusië
Salzburg-Venetië
Maasroute
Ruta Iberica
Veneto
Beierse-Alpen
Alpen-Piemonte
Zwarte Wouden
Zilverroute
La Velodyssee
Provence
Ierland
Griekenland
Balkan
Venetië
Midden-Europa
Veloroute du Soleil
Aanvullingen


Onderstaande aanvullingen zijn reeds verwerkt in de 2e Druk
|
V


Algemeen
In Sligo eindigde onze fietsreis. We hebben vanaf hier de trein gepakt naar Dublin. Er gaan vanuit Sligo ongeveer 7 treinen per dag naar Dublin. Per trein kunnen er maximaal 2 fietsen mee. Hiervoor moet je reserveren. (Tip: tijdig reserveren in de maand juli ). Na een overnachting in Dublin staken we per ferry over naar Holyhead alwaar we de trein (Virgin trains reserveren voor fietsen) namen naar station Londen Euston. Vanaf hier fietsten we km door het centrum naar station Londen Liverpoolstreet. Alhier namen we de trein naar Harwich alwaar we de ferry namen naar Hoek van Holland. Al met al waren we vanaf Dublin 24 uur onderweg.
Met vriendelijke groet
Dorien & George.

Vliegen naar Ierland is snel en goedkoop. Het is echter altijd wat lastiger om je fiets mee te nemen in het vliegtuig en de kosten lopen dan aardig op omdat je per gewicht betaalt. Het is daarom aantrekkelijk om met de boot en trein naar Belfast te reizen. Daarmee maak je niet alleen een meer avontuurlijke overtocht, maar maak je ook een mooie treinreis door Schotland en op de terugweg vanaf Dublin door Engeland.


1.In het boekje staat dat je de fiets mee kan nemen in de bus van Belfast International Airport naar Belfast en vice versa. De buschauffeurs vonden dat helemaal geen goed plan. Het is na veel gezeur gelukt maar dat gaat niet lang meer duren is mijn overtuiging. De buschauffeur was witheet. Misschien dat Paul een ander soort bus bedoelde? (Bij publicatie van de gids gold dit wel. tegenwoordig niet meer. Fietsen van het vliegveld naar Armagh en dan de trein nemen is een beter idee. PB).

2. Als je in het vliegtuig je fiets in een doos meeneemt dan wil je die waarschijnlijk stallen voor de terugreis? Pas op, wij hadden een mannetje op het vliegveld Belfast die de dozen wel in beheer nam voor 20 pond (die direct in zijn zak verdween) Allemaal heel joviaal en gezellig maar uiteindelijk stonden er geen dozen klaar voor de terugreis. We waren zelfs de middag daarvoor naar het vliegveld gegaan om zeker te zijn dat ie het niet was/zou vergeten. Na een uur soebatten haalde een ander mannetje de dozen uit het kantoor van onze fijne vriend. We hebben het vliegtuig letterlijk op de minuut gehaald, ze wilden al vertrekken. Dit kwam ook nog eens doordat de dozen niet door de scan pasten of in ieder geval niet zonder veel geweld en weer tijdverlies. We waren 2 uur voor de vlucht aanwezig en nog bijna niet gehaald. Het mag een leuke kleine luchthaven zijn maar ook zeer amateuristisch. Zijn er mensen met tips?

3.Als je het schiereiland Dingle wil befietsen is het misschien een idee om de bus in Trallee te pakken naar Dingle, dan hoef je niet 2x hetzelfde traject te doen. Wij vonden overigens die N86 niet prettig. De pub in Castlegregory was inderdaad supergezellig.

4.Neem een dayzer mee als je geen hondentrainer/liefhebber/fluisteraar bent. Het stikt er van die K-keffertjes (nationale hobby daar). Er gebeurt uiteindelijk niks maar ik schrik mij elke keer rot.

5. Houdt je aan de route van mijnheer B. dat bespaart je een hoop mogelijke ellende.


De Treinreiswinkel kan een arrangement aanbieden voor een boot/treinreis van IJmuiden via Newcastle en per trein door Schotland naar de veerboot voor Belfast. Terug vanaf Dublin via Holyhead, Londen en Harwich naar Hoek van Holland. Zie verder de site van de Treinreiswinkel.

Vliegen kan ook vier keer per week vanaf Eindhoven met Ryanair naar Dublin en twee keer per dag van Charleroi.

Tips van andere fietsers: Naar Duinkerken en met de boot over naar Dover of Folkestone, trein via Londen naar Liverpool (retour), boot heen naar Belfast, terug vanaf dublin naar Liverpool.

Met de auto naar Le Havre, retour boot naar Rosslare (auto kan je lang parkeren in Le Havre). Met de bus van Rosslare naar New Ross en dan inhaken op de route of met de bus naar Dublin, naar Belfast en dan van start.


De snelste manier om in Ierland te komen is per vliegtuig. Vanaf Amsterdam vliegt u rechtstreeks met easyJet naar Belfast en met Aerlingus naar Dublin of Cork. Vanuit Brussel kunt u ook met Aerlingus naar Dublin, en vanaf vliegveld Niederrhein vliegt u met Ryanair naar Shannon. Vanaf het vliegveld van Belfast kan het beste met de bus naar het stadscentrum of eerst zelf fietsen naar Antrim (9km) en dan met de trein naar Belfast. De hoofdweg af fietsen naar Belfast (30 kilometer) raad ik af. Van het vliegveld van Dublin kan je wel naar de stad fietsen, hetgeen overigens ook voor fietsers bewegwijzerd is.

i.t.t. wat op de website van EasyJet staat, wordt de plastic hoes van de fietsvakantiewinkel NIET geaccepteerd. Ze willen alleen kartonnen dozen zien. Protest o.a. door het tonen va de websites van de Fietsvakantiewinkel én van EasyJet zelf hielp niet. We werden gewoon niet ingecheckt. Dus… eieren voor ons geld gekozen en op het nippertje het vliegtuig nog gehaald.

Wie niet van vliegen houdt kan uiteraard ook met boot en trein via Engeland. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Treinreiswinkel.nl. Binnen Ierland kunt u de fiets meenemen in de trein, en ook met in bussen van Bus Éireann, mits er voldoende plaats is. De enige verbindingen waarop je geen fietsen kan meenemen, zijn de treinen tussen Dublin en Sligo (toch gelukt) en op de spoorlijn van Bray langs de kust naar Dublin.

Voor trein- en bustijden binnen Ierland kunt u de volgende sites raadplegen:
• www.irishrail.ie
• www.buseireann.ie

En, voor trein en bus in Noord-Ierland:
• www.translink.co.uk

Voor de bootverbindingen naar de Aran-eilanden kunt u terecht bij:
• www.aranislandferries.com
• www.doolinferries.com

PS: Nu ik toch bezig ben: wat al op de website werd gemeld, kunnen wij sinds vanmiddag bevestigen. In Casher is geen winkel meer. Navraag leerde, dat deze er wel was, maar nu opgeheven is.


Fietsenmakers
We hebben gebruik moeten maken van fietsenmakers: In Ennis is vooral Tierney Cycles & Hobbies, 17 Abbeystreet, gespecialiseerd. De andere fietsenmaker is meer een algemene. Zowel in Ennis als in Galway hebben we zeer betrokken fietsenmakers getroffen: die in Galway hielp ons zelfs op Bankmonday, en wilde slechts 4 cans of Guinness hebben als betaling.

Kaart 3
De fietsenmaker in Portadown heet Ross Raymond (adres 65 Bridge st, Portadown. BTG3AA); wij zijn geholpen door een vriendelijk oud echtpaar

Kaart 7
Fietsenmaker Omagh, Noord-Ierland:
I would like to point out that the Cycle shop "Bikeology" is no longer in business, but there is another on called:
Caldwell Motor Factors Ltd
Tel: 028 8224 2731
Unit 14a, Dromore Rd Retail Park, Omagh,
County Tyrone BT78 1RE
It is also a bicycle repair shop!

Kaart 25
Galway fietsenmaker
Derrick O' Regan
42, Prospect Hill
Galway
www.onyourbikecycles.com

Kaart 38
In Kenmare zit een kleine fietsenmaker, Kenmare Cycle Centre aan de 'New Road', zijstraat van Henry Street. Deze is echter niet altijd open, eventueel kunnen ze bij de souvenier winkel aan het eind van Henry Street tegenover het postkantoor de eigenaar bellen.

Kaart 55
Tussen Clonegal en Shillelagh staat een bord met verwijzing naar ‘Bicycle & Repair Shop. Het is maar dat je het weet.


De heenreis hebben we de boot genomen naar Newcastle en vanaf daar hebben we een stuk van Hadrians Wall route gevolgd (HCW) (leuke opwarmer voor ierland). Vanaf Carlisle hebben we de trein genomen naar Stranraer en vanaf daar de boot naar Belfast.

We hebben een negatieve ervaring met vervoer van de tandem. Vanuit Trallee was het niet mogelijk om de per trein of per bus te vervoeren. Gewone fietsen waren geen probleem. uiteindelijk hebben we een busje moeten huren.

Nog iets waar iedere toekomstige Ierland-ganger wellicht zijn/haar voordeel mee kan doen: Wij hebben een retourvlucht naar Dublin geboekt, hebben daar een hotel vlakbij het vliegveld genomen, hebben aldaar de fietstransportspullen drie weken achtergelaten en zijn vervolgens met de trein naar Belfast gereisd. Vanuit Cork zijn we ook met de trein naar Dublin gegaan. De normale treinkaartjes zijn flink "aan de prijs", maar als je "de weg weet", kan je voor heel weinig geld reizen. Dat werkt als volgt: je reserveert via internet je kaartje(s), betaalt ze daar met je creditkaart en je ontvangt dan een reserveringsnummer. Met dat reseveringsnummer ga je vervolgens naar het loket en je krijgt je kaartjes bijna gratis! Voorbeeld: een enkele reis Cork - Dublin Heuston kost bij het loket E 66 en via internet E 10 (!!!!!!!!!!) per persoon. 56 euro p.p. verschil vind ik eigenlijk te gek voor woorden, maar het werkt dus ECHT zo! Reserveren doe je via: irishrail.ie en op (bijna) elk station vind je wel een internet-terminal, waar je op enkele meters van het loket tientallen euro's kunt uitsparen!

Wij hebben de bus vanuit Waterford naar Dublin genomen. Voor Info naar toerist informatie er gaat nml. een maatschappij direct naar het vliegveld van Dublin en wij betaalden 18 euro p.p en 5 euro voor de fiets. Maatschappij J.J. Kavanagh & Sons

Succes verder
Siem en Lia van Duffelen
Vlaardingen


Nog een vervoerstip voor andere fietsers: ik nam de fiets mee op het vliegtuig naar Dublin, daarna de bus naar Enniskillen (vertrekt op de luchthaven). Een uur na aankomst fiets je dan al langs het schitterende Florence Court. Op de terugweg nam ik de trein naar Dublin (boeken via internet inderdaad goedkoper) en van daaruit de ferry naar Holyhead in Wales en vervolgens de trein naar Londen. Een combinatieticket Dublin-London (ferry + zogezegd dure Engelse trein) kost amper 44 euro. Overigens moet je in het VK niet betalen voor je fiets op de trein. In London heb ik de fiets als vooropgestuurde bagage meegestuurd met de Eurostar naar Brussel. Dit kost 25 euro en je moet niets demonteren. Ze houden de fiets daar twee weken lang (ik hoop dat hij er nog staat). Zo kan je de fietsvakantie dus mooi combineren met een paar dagjes Londen.

Senne Starckx


Tandems kunnen niet worden meegenomen in de treinen vanaf Dublin Heuston naar de de meeste bestemmingen. In de treinen dient de fiets rechtop te worden gehangen in een soort van 'muurkast', dit lukt niet met een tandem.Op andere plaatsen is in de trein echt geen ruimte een tandem neer te zetten zonder alles te blokkeren. Alleen op de lijn Dublin Heuston naar Cork is een bagage wagon aanwezig. Gelukkig hadden wij de auto (met tandem dakdrager) in Dublin geparkeerd en konden we hiermee toch in Westport komen, de auto de dag erna weer naar Dublin gereden.

Prijzen van treintickets fluctueren net als vliegtickets van bijv. Ryanair. Een enkeltje dat de ene dag 10 euro kost, kan de ander dag 35 euro kosten. Het is altijd zo dat kaartjes via internet besteld en op het station uit de automaat gehaald half zo duur zijn als kaartjes besteld aan de balie. Op grotere stations zijn over het algemeen internet terminals aanwezig, waar voor een euro 10 minuten gesurfed kan worden, lang genoeg om een reservering te maken en daarna direct uit de automaat te halen.


GPS
Hieronder vindt u enkele van de gps-tracks voor de Groene Ronde van Ierland. Indien u de gids al heeft en ook de andere gpx-tracks wilt ontvangen, moet u even contact met ons opnemen: fiets@cyclingeurope.nl

Download GPS-files Ierland

Op onze algemene GPS-pagina kunt u een handleiding voor het gebruiken van gpsdata downloaden.


Geen GPS?
Verder willen we ieder aanraden gebruik te maken van een kompas: je bent dan misschien niet op de goede weg, maar als je weet dat je de goede richting op gaat, is verkeerd rijden niet zo erg.


Tips voor andere routevarianten
Tenslotte nog een -wellicht nuttige-suggestie voor toekomstige Ierland-gangers die -net als wij- het stuk tussen Glengarriff en Cork wat te lang B&B-loos vinden. We zijn op zoek gegaan naar een alternatief en denken dat gevonden te hebben...

Wij zijn doorgefietst naar Bantry en hebben daar ook in een B&B overnacht. De volgende dag zijn we naar Bandon gefietst en dat is ons prima bevallen. Halverwege Bantry - Bandon ligt het leuke plaatsje Dunmanway, waar allerhande winkels zijn en waar we een prima cappuchino hebben weten te scoren met uitzicht op het meer dan middelmatig leuke pleintje. Vanuit Bantry is de weg naar Dunmanway volgens goed Iers gebruik NIET aangegeven, maar het werkt als volgt: Zodra je Bantry binnenrijdt zie je aan de linkerkant een Quick-Pick winkel. Voor die winkel linksaf en vervolgens loopt de weg voorzichtig omhoog.

Aan het einde van de bebouwde kom rechts aanhouden (zeg maar: weg volgen) en dan houdt de geleidelijke klim nog een aantal kilometers aan. Maar ... niet bevreesd, want mijn stijgingspercentagemetertje heeft tijdens die hele klim nooit meer dan 5% aangegeven. Ergens na 11 km. staan zowaar twee bordjes Bantry 11 km en Dunmanway 11 km. Drie kilometer verderop staat er nog een richting Dunmanway en weer wordt 11 km. aangegeven. Die Ieren toch!

De weg is overigens geweldig qua wegdek en zeer auto-arm! Vanaf Bantry gemeten is Bandon 70 km. en Dunmanway ligt daar precies tussenin. Bandon is na Dunmanway prima berijkbaar via de iets drukkere R586, maar wij hebben geprobeerd een gele niet-genummerde weg te nemen. Die weg ligt aan de andere kant van de Bandon River. Vrijwel geen verkeer en echt een aanrader, daar ook de vergezichten perfect zijn. We hebben geprobeerd die gele ongenummerde en verder niet aangegeven weg tot in Bandon te volgen. Dat moest volgens onze kaart kinderlijk eenvoudig zijn, maar in de praktijk bleek dat toch iets moeilijker.

Op een gegeven moment werden we -6 km voor Bandon- toch over de rivier richting de R586 geleid en toen hebben we het er maar bij laten zitten. Bandon is geen bijzondere plaats. We hebben er voortreffelijk gegeten bij de plaatselijke Italiaan, we hebben een biertje + voetbal in een van de plaatselijke pub genuttigd, maar verder is mijn leven niet door mijn bezoek aan Bandon verrijkt. Bandon - Cork is slechts 30 km. en vrij gemakkelijk. Via de R589 (niet druk) ,tot 1 km voorbij Cross Barry, linksaf de L2230. Na een verschrikkelijk steile klim van slechts 150 meter (mijn metertje gaf 18% aan) gaat de weg golvend richting Cork. Vanzelf kom je in de buitenwijken aan, waarna al snel de bordjes met Town Centre volgen. ......... Dus; wellicht een alternatief. Tot zover ons relaas. Hopelijk hebben we anderen met onze suggesties kunnen helpen.

Ook al is het duur en ook al hebben we deze keer vrij slecht weer gehad, Ierland is en blijft een geweldig land! Bedankt voor het publiceren van je boekje!

Vr. gr.
Wouter Scheerders / Annette Fennema

 

Onbegrensd Fietsen
HOME
Nieuws
Bestellen
Georganiseerde Reizen
Boeken over Ons
GPS
Links
Contact
Algemene voorwaarden

Routes
Fietsen naar Rome
Fietsen naar Barcelona
Fietsen naar Parijs
Fietsen door Ierland
Fietsen door Griekenland
Fietsen naar Andalusië
Fietsen door de Provence
Fietsen naar Piemonte en de zee
Fietsen van Salzburg naar Venetië
Fietsen door Midden-Europa

Ierland
Ierland
Overzichtskaart
Gratis Traject
Aanvullingen
Reacties
Foto's
GPS